Australië heeft prachtige mogelijkheden voor wintersport, maar de inwoners van het land gaan steeds vaker het geluk in Oostenrijkse skigebieden zoeken voor de wintersportvakantie. Uit onderzoek is gebleken dat circa 600.000 Australiërs op wintersportvakantie gaan naar het buitenland. Dit heeft te maken met het beperkte aanbod dat de Australische skigebieden kunnen bieden, de sneeuwzekerheid en de extreem hoge prijzen. Hierdoor ligt er voor de Europese skigebieden en interessante markt open waar op dit moment goed op ingespeeld wordt door Oostenrijk.
De seizoenen in Australië verlopen andersom in vergelijking met Europa. In de Europese winter is het zomer in Australië, en in de zomer in Europa is het winter in Australië. Hierdoor zou je ervoor kunnen kiezen om een heel jaar te gaan skiën, door halverwege het jaar van continent te wisselen. Oostenrijkse skigebieden zien dit al langer als een interessante markt en springt hier goed om in door grote marketing campagnes op te zetten in Australië. “Ondanks dat de Noord-Amerikaanse en Japanse skigebieden qua ligging voor een kortere reisduur zorgen in vergelijking met Europa, kiezen toch veel Australische wintersporters voor Oostenrijk vanwege de charme en flair. Vooral de goede prijs-kwaliteit verhouding zien zij als doorslaggevende factor,” aldus de Minister van Buitenlandse zaken van Australië.
Doorslaggevende factoren voor de keuze van Oostenrijkse skigebieden voor de Australische wintersporters zijn:
- Sneeuwzekerheid van de skigebieden
- Combinatie tussen skiën en ‘sightseeing’ mogelijkheden
- De kerstmarkten en kerstperiode zijn erg populair
De Oostenrijkse wintersportmarkt ziet een hele duidelijke groei. In de winter van 2010 was het aandeel Australische wintersporters 36,5% op het totaal van Australische vakantiegangers en in 2015 is dit gestegen naar 40,1%. De deelstaten Tirol en Vorarlberg zien zelfs een groei van 60% in diezelfde periode. Al een aantal jaar op rij adverteren de Oostenrijkse skigebieden in de grootstedelijke gebieden van Melbourne en Sydney. De Australische reisorganisatie bieden nu dan ook complete reizen aan richting Europa en komen zelfs met goede aanbiedingen. Georganiseerde groepsreizen groeien massaal hierdoor en naar verwachting zet deze trend zich alleen maar voort.
Ook voor 2017 staan er weer grootschalige campagnes op de planning. De Australische markt is standaard onderdeel geworden van de marketinginzet van skigebieden en behoort tot de belangrijkste groeimarkten.