Al jaren zijn er gesprekken gaande over het feit of wedstrijdskiërs een airbag moeten dragen bij wedstrijden met hoge snelheden of niet. Daarbij zijn er al veel vorderingen gemaakt en het lijkt erop dat een airbag vanaf het volgende World Cup seizoen verplicht is voor enkele disciplines. Voor nu werd het gebruik van een airbag alleen nog maar ‘zeer aangeraden’ door de FIS.
Airbag voor World Cup skiërs
In 2015 schreven we ook al eens over airbags voor World Cup skiërs, toen werd een model goedgekeurd door de FIS voor gebruik. Er werd alleen nog niet tot weinig gebruik van gemaakt door de besten van de besten in de sport. Met steeds meer heftige ongelukken tijdens wedstrijden en in trainingen, worden de veiligheidsmaatregelen steeds meer aangescherpt. Een airbag kan grote verwondingen voorkomen, alleen is het nog geen gebruik in de wedstrijdwereld. De airbag wordt wel steeds populairder.
FIS voert verplichting in
De verplichting van airbags lijkt steeds reëler te worden. Voor komend skiseizoen 2024/2025 zijn er verschillende beslissingen gemaakt. Deze gelden voor nu alleen voor de snelheidsdisciplines (afdaling en super G). Volgens Nevasport is de maatregel afgelopen zaterdag door de FIS goedgekeurd. Ook staat deze beslissing in verschillende rapporten van de FIS. Alle mannen en vrouwen moeten in 2024/2025 bij de snelheidsdisciplines een airbag dragen. Meer informatie zal richting het nieuwe wedstrijdseizoen bekend worden!
Lees ook: World Cup alpineskiën 2023/2024: de eerste winnaars zijn bekend
Verschillende meningen
De wedstrijdskiërs hebben verschillende meningen over de verplichting van de airbags. Sommige skiërs twijfelen over de beschermende waarde van de airbag. Deze zit immers vooral op het bovenlijf en beschermt dit deel van het lichaam, maar de wedstrijdskiërs lopen juist meer blessures op aan hun benen. Hier beschermt de airbag eigenlijk niet. Anderen vinden dat de airbag de bewegingen kan beperken en hierdoor worden de resultaten minder in de World Cup.
Werking airbag bij skiën
Er zijn verschillende producenten die airbags speciaal voor wintersporters hebben ontwikkeld. Hoe zo’n airbag werkt? Zodra de skiër te ver naar voren, naar de zijkant of naar achteren leunt, dan springt de airbag open. Hierdoor ontstaat er een beschermde laag om het lichaam bij de val. Volgens de fabrikanten voeren de systemen in de airbag zo’n 1000 metingen per seconde uit, waardoor heel precies kan worden gemeten wanneer deze geactiveerd moet worden. De airbag beschermt de nek, borst en wervelkolom. Het hele systeem, inclusief gps en allerlei andere sensoren, is ongeveer zo groot als twee telefoons.