Nieuwsbrief per mail ontvangen

Let op: je moet je aanmelding bevestigen per mail

Dorfbahn Serfaus: de nieuwe metro in Serfaus-Fiss-Ladis

Elke dag het laatste wintersportnieuws

Na 32 jaar dienst is het over en uit voor de huidige Dorfbahn Serfaus. Na meer dan 3 decennia van trouwe dienst is het tijd voor vernieuwing. De Dorfbahn Serfaus wordt vervangen en aan de bouw van de nieuwe metro is onlangs begonnen. Op 24 april ging de eerste schep ceremonieel de grond in (zie foto hierboven). Wat we kunnen verwachten in Serfaus de komende tijd? Lees vooral verder.

Al jaren brengt de ‘u-bahn’ wintersporters onder de grond het autovrije dorp door. Die traditie wordt in ere gehouden, maar dan wel op een modernere manier. De komende tijd worden miljoenen euro’s geïnvesteerd om de metro van deze tijd te maken. De stations gaan op de schop en ook de metro zelf wordt hypermodern.

Meer capaciteit, zelfde tunnel

De vernieuwde Dorfbahn Serfaus biedt bijna dubbel zoveel capaciteit als de huidige Dorfbahn. In plaats van 1600 personen kunnen met de nieuwe metro 3000 wintersporters per uur vervoerd worden. De tunnel blijft echter gelijk en ook de snelheid van de voertuigen blijft gelijk met 11 m/s. Wat er wel verandert is de ruimte in de 3 wagons en de rij-intervallen. In plaats van elke 10 minuten rijdt de metro nu elke 9 minuten en er is plek voor 400 personen per keer.

Zo moeten de nieuwe wagons eruit komen te zien.

Moderne stations

In drie bouwfases – die telkens in het tussenseizoen plaatsvinden – wordt de Dorfbahn Serfaus vernieuwd. Allereerst worden de stations vernieuwd en daarna voor de elektrotechniek gewisseld. Als laatste bouwfase wordt het nieuwe voertuig ingebouwd.

In de eerste bouwfase worden de drie stations omgebouwd. De grootste bouwmaatregelen worden getroffen aan de stations Zentrum en Kirche. Het station in het centrum wordt nieuw gebouwd, vergroot en duidelijk klantvriendelijker ingericht. Het station bij de kerk wordt zo’n 80 meter oostelijk ten opzichte van het huidige station gebouwd. Het station telt in de toekomst 3 etages. Liften en roltrappen vergemakkelijken de toegang. Vanaf komend winterseizoen zijn alle stations als het goed is al helemaal in gebruik. Meer info over de metro? Volg de blog van het skigebied.

Een animatie van het station bij de kerk.

Flinke investering

Wat wintersporters nog rest is afwachten wat er komen gaat. Als alles naar planning verloopt is de complete vernieuwing van de metro en de metrostations klaar in 2019. De totale kosten van het project: 23,5 miljoen euro. Vanwege dit hoge kostenplaatje zijn de komende jaren verder geen ingrijpende andere investeringen gepland in het skigebied. Pas over enkele jaren kan daar weer over nagedacht worden.

Nieuwsalerts ontvangen?

Schrijf je in