Nieuwsalert per mail ontvangen

Angst op de piste overwinnen

Veel wintersporters blijven op hun niveau steken door angst. Sommige wintersporters stoppen zelfs, of skiën/boarden steeds minder omdat ze een keertje ‘te’ bang zijn geworden. Wintersport is  geweldig! Prachtige pistes, heerlijk weer, bochten draaien door de sneeuw, genieten van de prachtige bergwereld.  Het lijkt alsof er geen negatieve kant aan zit. Toch is er een andere kant, voor mensen die zich niet zo zeker voelen bovenop de berg. Vrijwel iedere wintersporter kent wel dat gevoel van twijfel of angst. Sommigen durven daardoor niet eens (meer) naar boven. Toch hoef je niet bang te zijn op wintersport en met een goede voorbereiding kan iedereen genieten. Hieronder een aantal nuttige tips.

 

Neem lessen
Angst op wintersport ontstaat vooral omdat sommige wintersporters bang zijn voor de steilte en/of voor de snelheid. Maar in skigebieden bestaan eigenlijk geen gevaarlijke hellingen als piste. Anders zouden de uitbaters van de gebieden deze hellingen niet preparen en openen. Wel is er techniek nodig om steilere hellingen veilig af te skiën of snowboarden. Daarom is het nemen van voldoende les van groot belang. Lessen en het leren van technieken zorgt ervoor dat je een steile helling of een hogere snelheid niet meer als potentieel gevaarlijk ziet. Je hebt namelijk alles onder controle en als je alles onder controle hebt dan is het niet eng. Zo simpel is het. Dus neem les, en genoeg les, ga verder dan de standaard eerste lesjes. Hoe beter je skiet of board hoe minder bang je zult zijn.

Ga niet over je grenzen heen
Als je van jezelf weet dat je snel bang bent moet je je niet laten overhalen om aan het eind van de middag toch nog een laatste piste te nemen. Zeker als je moe bent of er ‘gewoon geen zin in hebt’, wees dan voorzichtig en durf nee te zeggen. Een beetje oppeppen kan helpen, maar teveel werkt vaak het tegenovergestelde.

 

Luister goed naar jezelf
Praat jezelf geen onnodige angst aan. Als je de hele dag lekker skiet dan kun je makkelijk een piste van een graadje hoger pakken, en dan moet je niet teveel nadenken over de kleur of dat je die piste ooit in de mist en/of met ijzige sneeuw wel eng vond. Probeer dus ook te bedenken waar je bang voor bent als je iets nieuws probeert, is het de steilte, het vallen, of gewoon het onbekende? Probeer je angst en je gevoelens te herkennen en te begrijpen. Zo leer jezelf ook bij welk type angst je makkelijk even wat verder kan gaan. Wees ook reëel. Probeer objectief naar alles te kijken. Een valletje is bijna nooit problematisch, ietsjes harder glijden helpt vaak bij het maken van bochten en die skiërs achter je zien je perfect en skiën netjes om je heen. En er bestaan geen levensgevaarlijke skipistes (mits je het goede niveau hebt).

Ga vertrouwd op pad
Als je weet dat je iets moeilijks gaat proberen, doe dat dan met iemand die je vertrouwt en op wie je aankunt. Niets is vervelender dan midden in een piste te staan terwijl je familie en vrienden al lang beneden op je staan te wachten. Dus ga op pad met iemand die je helpt en bij je blijft. Skileraren zijn hier de perfecte metgezel, zij kunnen waardevolle tips geven en leggen verstandig uit hoe je je angst kunt overwinnen en je techniek kunt verbeteren. Verleg je grenzen stapje voor stapje en doe het op jouw tempo.

Toch nog angst? Neem een speciale cursus
Voor sommigen zijn bovenstaande tips niet voldoende. Zij zijn bijvoorbeeld een keer gevallen of hebben hoogtevrees en durven überhaupt niet meer op de ski’s te staan. Neem dan deel aan een speciale cursus, waarbij je onder begeleiding van speciaal opgeleide leraren het skiplezier (her)vindt. Tijdens zo’n cursus krijg je inzicht in waarom, hoe en wanneer de angst op komt en je krijgt verschillende individuele oefeningen om je angst stapje voor stapje te overwinnen. Een dergelijke cursus draait vooral om zelfvertrouwen. Je wordt niet gedwongen om heel snel te gaan maar alles gaat op je eigen tempo.
 

Nieuwsalerts ontvangen?

Schrijf je in