Dutchweek Zell am See Kaprun feestje

© Marc Verhees Fotografie

Alles wat je altijd al wilde weten over de organisatoren van Dutchweek

Ieder jaar zorgt Dutchweek er tijdens de verschillende events voor dat wintersport één groot feest is. Na het skiën kun je losgaan op heerlijke beats en daarnaast worden er allerlei leuke activiteiten georganiseerd. Maar hoe is het nu eigenlijk allemaal begonnen? Ik sprak met de eigenaren Anouk en Wim.

De gezichten achter Dutchweek

Anouk en Wim zijn de eigenaren van Dutchweek. Anouk gaat sinds haar 30ste ieder jaar op wintersport en is een echte skiër. Ze heeft één keer een week geprobeerd te snowboarden, maar daar was ze niet voor in de wieg gelegd. Wanneer ze zelf op wintersport gaat, gaat ze het liefst naar Andorra of Noorwegen. Waarom? Omdat de skigebieden daar zo anders zijn en je naast skiën ook andere activiteiten kunt ondernemen.

Wim ging op zijn 31ste voor het eerst op wintersport met vrienden, nadat zij hem hadden gezegd dat dit echt iets voor hem was. Dit was een groot succes, aangezien hij sindsdien ieder jaar op wintersport gaat en inmiddels de wintersport boven de zomervakantie verkiest. Zijn favoriete skigebied is Serfaus-Fiss-Ladis, omdat hij hier vaak met zijn dochters is geweest.

© Dutchweek

Het ontstaan van Dutchweek

Het Dutchweek verhaal is eigenlijk begonnen bij Wim. Hij bracht in 2003 een bezoek aan Dutchweek in Val Thorens. Daarna kwam hij erachter dat de naam Dutchweek nog vrij was. Toen heeft hij deze naam voor de grap vastgelegd, zonder hier verdere bedoelingen mee te hebben. Hier zijn uiteindelijk de Dutchweek events uit ontstaan. Later kwam Anouk bij de organisatie.

Eigen concept

Alweer heel wat jaren geleden werd Dutchweek gevraagd om een evenement in Italië te plannen. Hierop hebben Wim en Anouk ja gezegd en gingen ze voor het eerst werken met een eigen concept. Hierbij focusten ze zich op een internationaal publiek van 25 jaar en ouder, die het leuk vinden om mee te doen aan de wedstrijden en die dansen op de muziek. Met dit concept zijn ze naderhand verder gegaan. Het evenement in Italië zag er toen nog niet zo uit, zoals wij het vandaag de dag gewend zijn van Dutchweek. Zo stond de dj-tafel gewoon op een tuintafel!

Wat maakt Dutchweek zo speciaal?

Ieder Dutchweek evenement heeft een uniek eigen concept. Hierdoor is iedere editie anders en kunnen Wim en Anouk niet zeggen welke editie zij het leukst vinden. Om de evenementen ieder jaar te kunnen verbeteren, vragen zij na afloop feedback aan de gasten. Deze passen ze vervolgens toe op het event van het jaar erna. Wat Dutchweek verder bijzonder maakt is de combinatie tussen het skiën en feesten. Het leuke is dat er tijdens de events een familiegevoel ontstaat met de gasten.

Feest op de piste tijdens Dutchweek Saalbach
© Dutchweek

Het organiseren van Dutchweek 

Voorafgaand aan de events moet er heel wat geregeld worden. Zo moeten er onder andere afspraken gemaakt worden met de lokale VVV, horeca en de gemeente waar het evenement plaats vindt. Verder hebben zij natuurlijk ook contact met de artiestenbureau’s. Al met al is de communicatie voor het organiseren van Dutchweek erg belangrijk. Wim en Anouk zijn er dan ook het hele jaar door druk mee bezig. Ook tijdens de events zijn Wim en Anouk altijd aanwezig. Dit jaar valt het evenement in Noorwegen en Gerlos samen, waardoor de organisatie iets anders zal lopen.

De hoogtepunten van Dutchweek

Gedurende de afgelopen jaren zijn er heel wat mooie momenten geweest tijdens de events. Wat Anouk nog heel erg bijstaat was een moment tijdens de eerste editie in Gerlos. Toen kwam een vriend van haar aan als paraglider en barste het feestje net los, alles kwam op dat moment samen. Een ander mooi moment was vorig jaar tijdens Dutchweek Saalbach. Toen ging er een suf nummer aan van Mariah Carey en ging iedereen compleet uit zijn dak. Wat Anouk stiekem wel grappig vindt is dat mensen hun een fijne vakantie toewensen, terwijl zij zelf vanwege de organisatie vaak niet aan skiën toekomen.

Dansen tijdens Dutchweek Saalbach
© Dutchweek

Toekomstplannen

De afgelopen jaren is Dutchweek flink gegroeid. Zo zijn niet alleen de events verbeterd, maar zijn er ook nieuwe bestemmingen bijgekomen. Ook de komende jaren zal Dutchweek niet stil zitten. Zo worden Wim en Anouk benaderd door verschillende skigebieden die ook graag een Dutchweek evenement zouden willen.

Verder hopen ze gedurende de komende 2/3 jaar een nieuwe productie op te kunnen starten met specials. Hierbij willen ze met een kleine groep een eenmalige trip maken naar bestemmingen als Japan en Canada. Verder zouden Wim en Anouk het te gek vinden als ze ooit Armin van Buuren of Martin Garrix op Dutchweek zouden kunnen verwelkomen. Of dit werkelijkheid zal worden weten ze niet. Het doel van Dutchweek is echter niet om de events groter te maken, maar om ze beter te maken.

Deel dit artikel:

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Wil je alle ontwikkelingen volgen op wintersportgebied? Meld je dan snel aan via het onderstaande formulier voor het laatste wintersportnieuws in je mailbox.

 *
 *

Waar ben je naar op zoek?

Blijf op de hoogte!

Ontvang jij onze nieuwsbrief al?

 *
 *
Vul je e-mailadres in