In het winterseizoen zijn er alleen al in Tirol dagelijks zo’n 1000 pistenbully’s onderweg om de pistes weer perfect te prepareren voor de volgende dag. Die rijden allemaal op diesel. Duurzaam ondernemen wordt steeds belangrijker, zo ook in de skigebieden. De Hintertuxer Gletscher gaat daarom een nieuwe test uitvoeren met een CO2-neutrale pistenbully. Deze rijdt op eFuel, oftewel een synthetische brandstof.
Test met een CO2-neutrale pistenbully
Komende winter vindt op de Hintertuxer Gletscher een test plaats met een CO2-neutrale pistenbully. In plaats van op diesel, rijdt de nieuwe pistenbully op eFuel. Dit is een brandstof die synthetisch wordt geproduceerd van waterstof. Voor het maken van deze brandstof is gebruik gemaakt van wind- en zonne-energie, dus ook de productie is duurzaam. Een ingewikkeld verhaal maar in het kort komt het er op neer dat ze de brandstof klimaatneutraal geproduceerd wordt.
Eerdere tests faalden
Het verduurzamen van de pistenbully’s speelt al langere tijd een rol. Zo kon je eerder al lezen over de eerste elektrische pistenbully en de introductie van een variant op waterstof. De aarde warmt op en om nog lang van een wintersport te kunnen blijven genieten, zijn er aanpassingen nodig op het gebied van duurzaamheid. Bij steeds meer skigebieden staat dit onderwerp hoog bovenaan de lijst. Frans Hörl, voorzitter van de skiliften, laat weten dat er al eerder tests zijn uitgevoerd met duurzame pistenbullys. ‘De afgelopen jaren hebben we machines getest op batterijen of waterstof, maar beide technologieën bleken niet geschikt voor het hoogalpine terrein.’, aldus Hörl aan Tiroler Tageszeitung.
Meerdere voordelen
Als de test met eFuel werkt, brengt dat meerdere voordelen met zich mee. Het grootste voordeel is natuurlijk dat het zo’n 60.000 liter benzine per jaar per pistenbully gaat schelen. Maar een ander groot voordeel is dat er voor het gebruik van eFuel geen grote veranderingen aan de motoren in de pistenbully’s zijn vereist. Dat betekent dat veel van de huidige machines gewoon gebruikt kunnen worden met de nieuwe brandstof.