Het is hartje zomer, bloedheet en de mussen vallen van de hitte bijna van het dak. Met temperaturen boven de 30 graden is de winter erg ver weg. Maar niet bij veel Nederlandse automobilisten. Uit onderzoek van BOVAG is gebleken dat een half miljoen auto’s nog op winterbanden rijdt in de zomer. En dat is gevaarlijk.
Onderzoek
De Nederlandse hittegolf draait op volle toeren. Sinds vorige week is het heerlijk warm (bloedheet). Tijd voor een onderzoek, vond BOVAG. Hoewel de meeste Nederlanders zich bewust zijn van het verschil tussen zomer- en winterbanden, vindt een groot deel het niet nodig om de winterbanden onder de auto vandaan te halen. Op donderdag 30 en vrijdag 31 juli, toen de thermometers voor het eerst boven de 30 graden kwamen, zijn de mannen van BOVAG eens gaan kijken hoeveel auto’s er nog op winterbanden staan. Dat aantal is schrikbarend hoog.
500.000 auto’s op winterbanden
Op diverse plekken in het land zijn controles uitgevoerd. In totaal is er gekeken naar de banden van 1658 auto’s op grote parkeerplaatsen in Amsterdam, Breda, Arnhem/Duiven en Roosendaal. 88 voertuigen stonden nog steeds op winterbanden, wat neer komt op 5,3%. Wanneer we dit doortrekken naar een wagenpark van 9 miljoen, komt dit neer op bijna 500.000 automobilisten die met temperaturen boven de 30 graden op winterbanden rijden. Vorig jaar deed BOVAG een vergelijkbaar onderzoek. Er is geen verbetering in de getallen geconstateerd.
Veel regionale verschillen
Opvallend is dat er veel regionale verschillen zijn. Volgens de onderzoekers van BOVAG zijn de percentages met winterbanden in de zomer het hoogst in Utrecht en Amsterdam (7%). In Breda en Roosendaal ligt het aantal het laagst (4%). Ook opvallend is dat veel automobilisten rustig rijden met een combinatie van zomer- én winterbanden. Bijvoorbeeld zomerbanden voor en winterbanden achter. Vaak betreft het verschillende merken banden en vaak zijn het vooral de kleine, oude auto’s. Wel zijn er ook veel auto’s met all season banden gespot. Voor de meeste Nederlanders is dit een prima band, mits je voor een hoogwaardige kwaliteit kiest. Ideaal aan dit type band is dat deze geschikt is voor alle vier de seizoenen en dat je dus niet steeds hoeft te wisselen. Let wel op met de wintersport, all season banden zijn niet overal toegestaan! Bekijk hier een overzicht van de regels.
Waarom winterbanden wisselen voor zomerbanden?
Maar waarom is het zo belangrijk dat je met de juiste banden in het juiste seizoen rijdt? Simpel. Het verschil zit ‘m in de samenstelling van het rubber en het profiel. Rubber wordt hard bij lage temperaturen, waardoor je grip op het wegdek verliest, de remweg toeneemt en het rijcomfort af. Dat is bij zomerbanden het geval. Daarom zijn winterbanden van een speciale rubbersamenstelling (compound) gemaakt. Die is speciaal ontwikkeld voor een nat, glad en winters wegdek. Ook het profiel is heel anders.
Winterbanden presteren het best bij temperaturen onder de 7 °C. Die bereik je doorgaans van november tot maart/april. Blijf je daarboven ook op winterbanden rijden, dan veranderen de eigenschappen van de band. Ze vervormen makkelijk, waardoor je grip op het wegdek verliest. Daarnaast neemt de remweg toe. Bij een temperatuur van +/- 35 °C, zijn de remprestaties van winterbanden maar liefst 30% minder dan die van zomerbanden. Je creëert dus net zo’n gevaarlijke situatie met winterbanden in de zomer, als met zomerbanden in de winter. Lees hier meer.