Wat is het belag van een ski?

Het belag is het glijvlak, de onderkant van de ski, dat tijdens het skiën in contact komt met de sneeuw. Het belag wordt gemaakt van polyethyleen (ook wel afgekort als P-tex). Vervolgens zorgt een speciale vijl voor minuscule groeven en poriën die het glijvermogen stimuleren. Om daarvan te kunnen profiteren is een verse laag wax en regelmatig onderhoud noodzakelijk. Op deze pagina lees je alles over het belag van een ski.

Waarvoor dient het belag?

Het belag van een ski zorgt in combinatie met skiwax voor optimaal glijvermogen in de sneeuw. Niet alleen op de piste, maar ook off-piste in de diepe poedersneeuw. Het belag moet enerzijds elastisch zijn, maar tegelijkertijd moet het ook de grootste mechanische slijtvastheid en uitstekende glij-eigenschappen bieden. Op die manier geniet je tijdens het skiën van optimaal comfort en veiligheid. De meeste wintersporters staan hier niet direct bij stil, tot ze tijdens het skiën merken dat het net lijkt alsof de ski afremt en blijft plakken in de sneeuw. Dat betekent niet dat het belag kapot is, maar wel dat het toe is aan een verse laag wax.

Belag heb je nodig om te skiën
Het skibelag zorgt voor optimaal glijvermogen in de sneeuw. Zonder kun je dus niet lekker skiën!

Waarvan is het gemaakt?

Het belag van een ski wordt gemaakt van polythyleen (ook wel P-Tex). Dit is een soort kunststof dat ook wordt gebruikt bij het maken van onder andere dekzijlen en bepaalde vuilnisbakken. Er zijn twee soorten skibelag. Beide gemaakt van dit materiaal, maar op een andere manier. Het verschil merk je in de prijs en de kwaliteit. Bij de ‘goedkope’ variant is het belag geëxtrudeerd. Een ingewikkelde term die simpelweg inhoudt dat een vervormbaar materiaal door een matrijs geperst wordt. Dit materiaal is een stuk zachter dan de tweede, duurdere, variant. Hierbij wordt ultrahoog moleculair polyethyleen gesintered. Dit is een soort verhittingsproces. Een sintered base is harder, kan meer wax opnemen en is minder gevoelig voor schade.

Nadat het belag op de ski is bevestigd, is het spekglad. Een speciale vijl zorgt vervolgens voor de structuur in het materiaal. Die structuur bevordert uiteindelijk het optimale glijvermogen. Bij dit proces voegen ze vaak roet toe (industrieel grafiet) en dat zorgt uiteindelijk voor de zwarte kleur. Vervolgens wordt de ski meerdere keren gewaxt.

Het belag is de achterkant van een ski
Vaak is het belag zwart van kleur.

Hoe dik is het belag?

Het belag is doorgaans 0,8 mm dik. Huurski’s zijn daarop een uitgezondering. Deze ski’s staan zo’n beetje elke week in de sneeuw en vragen om meer onderhoud. De slijtage van deze ski’s is een stuk hoger. Om die reden is het belag van huurski’s vaak iets dikker.

Waarom is het vaak zwart van kleur?

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen, voegen ze tijdens het bewerken van de ski roet toe. Uiteraard gaat het hier om industrieel roet, vaak gemengd met Black Carbon. Lees: dit is dus niet het materiaal dat overblijft na een avondje barbecuen! De ‘korrels’ zorgen voor een hogere hardheid van het belag, voor minder slijtage en meer glijvermogen. Daarnaast heeft roet een betere warmtegeleiding in de sneeuw. Omdat het belag tijdens het skiën continu met de sneeuw in contact komt, ontstaat er wrijving en die wrijving zorgt weer voor warmte. Natuurlijk hebben we het hier niet over 100 graden, maar wel genoeg om individuele ijskristallen te laten smelten, waardoor er een flinterdunne glijlaag wordt gevormd. Wederom iets dat het glijvermogen van de ski bevordert.

Overigens hoeft het belag niet per se zwart te zijn. Er kunnen ook andere deeltjes worden toegevoegd die de hardheid van de skilaag bevorderen. Hierdoor kan het dus ook een andere kleur hebben.

Belag goed onderhouden

Elke ski die je in een goede winkel koopt of huurt bij de skiverhuur, is voorzien van een verse laag wax. De wax zit in de minuscule poriën en groeven in het belag van de ski. Omdat dit tijdens het skiën in aanmerking komt met de sneeuw, ontstaat er wrijving. Hierdoor ontstaat warmte en als gevolg daarvan smelt de sneeuw. Zonder wax blijft de sneeuw makkelijk aan het belag kleven, droogt het snel uit en kun je niet glijden. Met wax presteren je ski’s niet alleen beter, maar voorkom je dus ook de uitdroging.

Voordat een ski in de winkel of bij een verhuurbedrijf belandt, is deze meerdere keren met wax behandeld. Het is belangrijk dat de wax diep in de poriën van het belag dringt. Volgens skitechnici moet dit minimaal een halve millimeter zijn. De waxlaag is helaas niet van eeuwige duur. Daarom is regelmatig onderhoud noodzakelijk. Sterker nog, de ski is eigenlijk al na 3 of 4 dagen skiën toe aan een nieuwe waxlaag. Waxen kun je laten doen, maar je kunt het ook makkelijk zelf doen. Lees hier alles over ski’s waxen.

Ski’s waxen is een belangrijk onderdeel van het onderhoud van het belag!

Beschadigd belag, wat nu?

Het belag van een ski kan makkelijk beschadigen. Bijvoorbeeld als je over een steentje skiet of als je tijdens het off-piste skiën wordt verrast door een obstakel. Gelukkig is dat meestal geen grote ramp. Bij speciaalzaken kun je de diepe gaten laten opvullen, maar je kunt minder grote schade ook zelf doen met een reparatiestickje. Dat is veel minder ingewikkeld dan het klinkt. Twijfel je? Breng ze dan lekker weg!

Tip: zelf waxspullen kopen? Gebruik code SKIINFORMATIE bij Volawax.nl en krijg 15% korting!

Diepe kras in skibelag
Diepe groeven en gaten kun je gewoon (laten) opvullen!

Nieuwsalerts ontvangen?

Schrijf je in