© roger gruetter

Vernieuwing bergstation Titlis gaat 100 miljoen kosten

Afgelopen maandag kondigde de Titlis Bergbahnen uit het skigebied Engelberg aan dat zij in samenwerking met de architecten Herzog & de Meuron van plan zijn om de infrastructuur op de top te herbouwen. Het project, getiteld “Titlis 3020”, omvat drie deelprojecten: de bouw van het bergstation, de uitbreiding van de zendmast en de modernisering van de toegangen tot de toren.

Toegang tot de zendmast

Allereerst willen de architecten de 50 meter hoge zendmast ombouwen. Deze moet publiekelijk toegankelijk worden. De afgelopen tien jaar had iedere persoon die de toren bezocht een vergunning nodig van het Ministerie van Defensie, Civiele bescherming en Sport. In de staalconstructie van de toren worden twee gebouwen gemaakt, die ruimte gaan bieden aan een bar, lounge en restaurant. De toren is verbonden met een ondergrondse tunnel die direct naar het bergstation leidt. Deze moet men nog bouwen.

Grens van de capaciteit

Sinds de bouw in 1967 is het bergstation al meerdere keren verbouwd en uitgebreid. De bestaande infrastructuur voldoet echter niet meer aan de huidige bezoekersstroom en bereikt zijn capaciteitsgrens. Meer dan een miljoen gasten bezoeken jaarlijks het bergstation. Op de drukste momenten kunnen er wel tot 2.000 bezoekers op de top zijn. De bestaande liftinfrastructuur blijft behouden. De nieuwbouw wordt om de bestaande lift heen gebouwd.

 

Vernieuwing bergstation

Het nieuwe bergstation moet uitstralen dat het als een soort kristal uit de berg groeit. De architecten baseerden hun ontwerp op  de stalen constructie van de toren. De buitenkant van het nieuwe gebouw bestaat uit een stalen constructie en veel glas. Een roltrap brengt de bezoekers direct vanuit het bergstation naar de gletsjer. Op het dak van het gebouw komt een terras met uitzicht op het omliggende gebergte. Verder is het voor de toeristen mogelijk om souvenirs te shoppen en een hapje en drankje te doen in het restaurant.

De uitdaging van dit project is dat alles op grote hoogte gerealiseerd moet worden. Het project omvat ook de bouw van een enkelspoors kabelbaan voor gebruik bij evacuaties of transporten. Het zal parallel lopen met de huidige kabelbaan.

100 miljoen Zwitserse Frank

De verantwoordelijken verwachten dat het gehele project zo’n vier tot zes jaar in beslag gaat nemen, dit is afhankelijk van het goedkeuringsproces. De verbouwing van de toren moet in 2019 beginnen en deze moet in 2020 voltooid zijn. Daarna begint men aan de verbouwing van het bergstation. Het gehele project gaat naar verwachting 100 miljoen Zwitserse Frank kosten, dit is iets minder dan 90 miljoen euro.

24 uur in

Afgelopen jaar brachten wij met 24 UUR IN een bezoek aan het skigebied Engelberg. Toen hebben wij ook de lift gepakt naar de top van de Titlis. Verder hebben wij in dit gebied een sneeuwscootertocht gemaakt, het beroemde klooster bezocht en in een iglo genoten van een kaasfondue.

Niet de enige

Dit is overigens niet het enige lastige project waar Zwitserse liftmaatschappijen voor hebben gestaan. Afgelopen maand werd in Zermatt de hoogste 3S-verbinding geopend. De bouw hiervan was door de hoogte ook niet eenvoudig. Hoe dat ging lees je in onderstaand artikel.

Hoogste 3S-verbinding ter wereld geopend

Deel dit artikel:
Blijf op de hoogte!

Ontvang jij onze nieuwsbrief al?

 *
 *
Vul je e-mailadres in

Waar ben je naar op zoek?