Omleiding Fügen komt stap dichterbij

Wintersporters die naar het Zillertal op vakantie gaan weten er alles van. Het is geen pretje om het Zillertal in te rijden op wisseldagen. Je kunt rekenen op file die vaak al op de snelweg begint. De afslag is niet voor niets extra lang. Een omleiding in Fügen is een onderdeel van de oplossing van het fileprobleem en die omleiding komt dichterbij.

Fileprobleem

Dagelijks zijn er tot wel 29.000 voertuigen te vinden op de B169 Zillertalstraße in de buurt van Fügen. Dat leidt tot dagelijkse filevorming. Zeker in het hoogseizoen is het altijd raak. Je moet altijd rekening houden met vertragingen van je reis. Natuurlijk heel vervelend voor wintersporters, maar ook voor de inwoners van het dal. Om het probleem (gedeeltelijk) op te lossen is er vorig jaar gekozen voor een omleiding om Fügen. Langs Fügen loopt nu namelijk een weg met vele kruisingen die de oorzaken zijn van het probleem. En omdat veel mensen sluiproutes kiezen staan ook de omliggende dorpen helemaal vast. De geplande omleiding kan echter niet zomaar gebouwd worden. Er zijn meerdere partijen die er iets van moeten vinden en er met elkaar uit moeten komen.

Volgende fase

De afgelopen tijd is er veel met grondeigenaren onderhandeld. Velen van hen krijgen in plaats van hun originele grond andere grond terug, andere eigenaren kiezen voor een financiële vergoeding. Nog niet iedereen is tevreden, maar de aanleg van de omleiding gaat nu wel al de volgende fase in. Dat betekent dat de overheidsprocedure in gang wordt gezet. De overheid moet uiteindelijk de plannen goedkeuren. Als die zijn goedgekeurd kan begonnen worden met de bouw.

Bouwstart onduidelijk

Of en wanneer er gestart kan worden met de bouw van de omleiding is onduidelijk. Dat hangt af van hoe snel de overheid werkt en wat ze van de bezwaren vinden die nog op tafel liggen. Als er gestart wordt dan wordt er waarschijnlijk daarna nog vier jaar gebouwd voordat de omleiding in gebruik genomen kan worden. Met het gehele project is circa 95 miljoen euro gemoeid.

 

Totaalconcept

De omleiding gaat er niet voor zorgen dat er in de toekomst minder verkeer het Zillertal in rijdt, dus de kans is zeer groot dat het dan verderop in het dal alsnog vastloopt. Daarom wordt gewerkt aan een totaalconcept om het verkeersprobleem in het dal aan te pakken. Zo wordt nu bijvoorbeeld al gepoogd de trein in het dal aantrekkelijker te maken. Die moet bijvoorbeeld op waterstof gaan lopen binnenkort. Ook andere manieren om de weg in het dal te ontzien worden besproken.

Deel dit artikel:
Blijf op de hoogte!

Ontvang jij onze nieuwsbrief al?

 *
 *
Vul je e-mailadres in

Waar ben je naar op zoek?