Leitner, een van de grootste liftbedrijven ter wereld, komt met iets nieuws: rijdende gondels. De ConnX, zoals het nieuwe model gaat heten, combineert de gondel zoals we hem nu kennen met een rijdend voertuig. De gondels worden van de kabel gekoppeld en op een elektrisch voertuig gezet voor het vervolg van de reis. Hiermee gaat Leitner nog een stap verder in het creëren van vervoersmogelijkheden.
De Leitner ConnX
Je moet niet raar opkijken als je over een paar jaar gondels door steden ziet rijden. Leitner heeft namelijk de nConnX geïntroduceerd als nieuwe vervoersmogelijkheid. De ConnX is een combinatie van een gondel en een elektrisch voertuig zonder bestuurder. In een special station wordt de gondel overgezet van de kabelbaan op een elektrisch onderstel, welke vervolgens zijn eigen route verder volgt. Hiermee kunnen bijvoorbeeld drukke verkeerstrajecten overbrugd worden in een gondel en kan in rustigere gebieden het rijdende voertuig zijn werk doen. Dit maakt het een aantrekkelijk concept voor zowel skigebieden, waar zo een eenvoudige verbinding met het openbaar vervoer mogelijk wordt, als voor steden. De naam van de ConnX komt ook niet zomaar uit de lucht vallen. Deze geeft eigenlijk al aan wat het is: de ideale connectie tussen vervoer door de lucht en over de weg.
Steeds vaker gondels in steden
De Leitner Connx zal niet de eerste gondel zijn in een stad. Steeds vaker worden gondels ook gebruikt als onderdeel van het openbaar vervoer in de stad. Zo is zelfs de langste gondel ter wereld geen lift in een skigebied maar in Mexico-Stad. Ook in onze eigen hoofdstad liggen plannen klaar om een gondel over het IJ te bouwen. Voor de ConnX liggen de eerste plannen al om gebouwd te worden. Zo kan het nieuwe model van Leitner een verbinding vormen tussen de Renon-lift en het treinstation in het Italiaanse Bolzano. Maar ook voor Berlijn en New York worden plannen gemaakt. Wij zijn benieuwd hoe lang het gaat duren voor de nieuwe ConnX in gebruik gaat!