Wie komende winter via de Tauernautobahn (A10) naar de Oostenrijkse Alpen reist, kan opgelucht ademhalen. De grootschalige renovatie van de tunnelknooppunten tussen Golling en Werfen is eindelijk afgerond. De werkzaamheden, die twee jaar duurden en regelmatig voor urenlange files zorgden, zijn sinds vanochtend afgerond. De snelweg is weer volledig geopend in beide richtingen – net op tijd voor de zomervakantie én wintersportseizoen 2025/2026.
Waarom is dit belangrijk voor wintersporters?
De A10 is een van de belangrijkste verkeersaders richting populaire Salzburger skigebieden zoals Flachau, Zauchensee, Obertauern, Gastein en de Ski amadé-regio. Tijdens de werkzaamheden was er op het 14 kilometer lange traject tussen Golling en Werfen slechts één rijstrook per richting beschikbaar, wat vooral op reisweekenden voor grote problemen zorgde. Tijdens Pinksteren liepen de wachttijden op tot vijf uur en ontstonden er files tot wel 50 kilometer lang. Voor Nederlandse wintersporters die met de auto naar Oostenrijk reisden, betekende dit de afgelopen jaren vertragingen net voor de eindbestemming. Maar dat is nu afgelopen!
Tunnelrenovaties
De renovatie betrof vijf tunnels uit de jaren 70. In totaal werd er zo’n 250 miljoen euro geïnvesteerd door de Oostenrijkse wegbeheerder ASFINAG. De vernieuwingen omvatten onder andere:
- Vernieuwde ventilatie- en veiligheidssystemen
- Nieuwe videobewaking
- Slimme microfoons voor geluidsdetectie bij ongevallen
- Opfrissing van rijbanen en tunnelbekleding
Volgens ASFINAG zijn de tunnels nu weer klaar voor de komende 35 jaar.
Meer werkzaamheden in de toekomst…
Hoewel de renovatie bij Golling nu is afgerond, staan er in de toekomst meer werkzaamheden gepland op de A10:
- 2026: renovatie tussen Werfen en Flachau – maar zonder rijstrookbeperkingen, dus minimale hinder verwacht
- Vanaf 2027: grootschalige sanering van de Tauerntunnel. Dan zal er wel weer tijdelijk sprake zijn van één rijstrook per richting. Toch benadrukt ASFINAG dat de verkeersdruk bij de Tauerntunnel lager ligt dan bij Golling, met gemiddeld 24.500 voertuigen per dag tegenover 41.400 bij de tunnelgroep in de Pongau.
- Vanaf 2025 tot 2029 wordt, vooral rond Salzburg, gewerkt aan wegnummers, bruggen en geluidswallen langs de A 10 en A 1, als onderdeel van een landelijk infrastructuurprogramma van ASFINAG.
- Tevens wordt er gewerkt aan de brugverbinding nabij de Luegbrug (bij Gries am Brenner). De eerste richting (Villach) moet in 2025 open zijn; de tweede (richting Salzburg) wordt rond 2027 afgerond.
Naar Oostenrijk voor de wintersport? Bekijk het aanbod bij onze partners:
Summit Travel: bekijk de deals inclusief skipas ›
Chalet.nl: chalets in de Oostenrijkse Alpen ›
Sunweb: ruim aanbod acco + skipas in Oostenrijk ›
TUI: bekijk het laatste aanbod, inclusief skipas ›
Villa for You: honderden vakantiehuizen in het wintersportland ›
Landal: 20 vakantieparken in Oostenrijk ›
SnowTrex: goede prijzen een aantrekkelijke deals ›
ChaletsPlus: chalets voor de wintersport in 10 Oostenrijkse skigebieden ›
Direkt Holidays: wintersporten in de Zillertal Arena! ›