Al jaren is er het plan om de treinen in het Zillertal milieuvriendelijk te laten rijden. Vanaf 2022 zou dat het geval moeten zijn. De Zillertalbahn moet dan de eerste smalspoortrein op waterstof ter wereld worden. De waterstoftreinen zijn echter niet goedkoop in de aanschaf.
80 miljoen
De afgelopen tijd hebben meerdere aanbieders hun plannen getoond aan de Zillertalbahn om de milieuvriendelijke treinen te maken. De firma Stadler Rail is de enige leverancier die door de eerste ronde van het aanbestedingsproces kwam. In de herfst wordt als het goed is het levercontract gesloten tussen het bedrijf en de Zillertalbahn. Het prijskaartje: 80 miljoen euro. Voor die prijs krijgt de Zillertalbahn 6 waterstoftreinen met een optie op nog 2 treinen.
Besparing
Vorig jaar heeft de Zillertalbahn 2,46 miljoen reizigers vervoerd. Dat is een kleine plus ten opzichte van het jaar ervoor, toen gebruikten 26.000 reizigers minder de trein door het dal. Door de nieuwe waterstoftreinen zou het bedrijf per jaar 80.000 liter diesel en meer dan 2.000 ton CO2 uitstoot besparen.
Prototype
De komende tijd houdt de firma Stadler Rail zich bezig met het produceren van een prototype. De eerste trein wordt verwacht in het begin van 2020, waarna de testritten zullen volgen. Als alles goed gaat rijdt de complete Zillertalbahn dan vanaf 2022 op waterstof. De nieuwe trein moet een van de oplossingen van het verkeersprobleem in het dal zijn. Daarnaast worden er ook aan oplossing aan de weg gewerkt.