Nog vóór de start van de Olympische Winterspelen in februari 2026 komt er een opvallende nieuwkomer in Cortina d’Ampezzo: de skilift Apollonio‑Socrepes. Na uitgestelde aanbestedingen, juridische hobbels en zelfs protesten is er nu eindelijk duidelijkheid. De lift gaat er komen en de bouw is meteen begonnen. En dat moet ook wel, wil de lift nog op tijd klaar zijn.
Bouw Apollonio‑Socrepes gondel direct begonnen
De lift, bedoeld als sleutelverbinding tijdens de Spelen, bestaat uit drie stations (berg, midden en dal), tien liftpalen en vijftig cabines met elk tien zitplaatsen. De capaciteit: 2.400 personen per uur. Technisch hoogstandje: een geavanceerd geotechnisch en structureel monitoringssysteem gekoppeld aan de bedieningssoftware, voor realtime-controle van mogelijke aardverschuivingen en stabiliteit. De opdracht is formeel gegund, de bouw is vorige week begonnen. Er wordt ‘dag en nacht’ gewerkt om de deadline van 6 februari 2026 te halen, dan beginnen de Winterspelen.
Lees ook:
– Medailles Olympische Winterspelen 2026 gaan níet kapot
– Alles over de Olympische Winterspelen 2026
Controverse rond vergunning en tempo
Hoewel het plan officieel is aangenomen, is er kritiek uit milieu- en bewonershoek. Natuurorganisaties waarschuwen voor bodemaspecten, mogelijke problemen en de haast waarmee het project wordt uitgerold. Er zijn mensen die stellen dat de versnelling ertoe leidde dat traditionele aanbieders zoals Leitner en Doppelmayr niet durfden inschrijven vanwege risico’s op instabiele hellingen. Commissaris Fabio Massimo Saldini, van het infrastructuurbedrijf van de Spelen (SIMICO), heeft wel vertrouwen in het plan: “Wat betreft de twijfels die zijn gerezen over de geologische en geognostische criticaliteiten, heeft SIMICO een gericht onderzoeksplan aangenomen voor de bouw van de faciliteit, die op een veilige manier zal worden gebouwd en de gemeenschap zal beschermen, zoals bij alle andere bouwwerken van het Olympisch Plan.”
Olympische erfenis
Volgens Saldini is deze gondellift een buitengewone erfenis voor Cortina na Milano–Cortina 2026. Gemeente en toerismebedrijven zien er een structurele verbetering in van de bereikbaarheid en het comfort, niet alleen tijdens de Spelen, maar ook erna. Met de late start van de bouw, draait het nu om het halen van de planning.