In Fieberbrunn wordt een nieuwe lift geplaatst. De iconische gondels van de Streubödenbahn zijn verdwenen en daarvoor in de plaats komt een gloednieuwe gondellift. Op dit moment wordt er hard gewerkt in het skigebied en wij namen een kijkje bij het dal-, midden- en bergstation.
Zomer in het teken van nieuwbouw
De zomer in Fieberbrunn staat in het teken van de nieuwbouw van de Streubödenbahn. En dat heeft nogal wat impact op het dorp de komende maanden. De liften draaien dit zomerseizoen niet en daardoor is onder andere het familiepark Timoks Wilde Welt niet te bereiken zoals normaal. In plaats van de lift worden shuttlebussen ingezet. Ook voor wandelaars en fietsers is het seizoen anders dan gebruikelijk. Veel paden zijn omgeleid en wandelingen starten een stuk lager dan normaal. De teams van de VVV en de liftmaatschappij doen er alles aan om er een mooie bergzomer van te maken, maar hij wordt door de nieuwbouw wel even anders. Meer informatie daarover vind je op de speciale website over de zomer van 2024 in Fieberbrunn.
Bouw nieuwe Streubödenbahn volgens planning
Collega Miranda was de afgelopen dagen in het PillerseeTal, waar Fieberbrunn ook ligt, en nam een kijkje bij de lift. Volgens de laatste informatie gaat de bouw volgens planning. Deze week werden de eerste liftpalen gemonteerd en ook aan alle liftstations wordt hard gewerkt. Op de foto’s hieronder krijg je een impressie van de huidige stand van zaken.
Komende winter geopend
Als de werkzaamheden verder ook volgens planning gaan, wordt de lift komende winter in gebruik genomen. In plaats van in de oude gondel, stap je dan in de splinternieuwe lift. Een aantal feitjes daarover:
- Bouwstart: april 2024
- Einde bouw: december 2024
- Merk en type: Doppelmayr D-Line met CWA Omega V cabines
- Wordt in zomer en winter gebruikt
- Volgt hetzelfde traject als de oude lift
- Gondelgarage bevindt zich onder het middenstation
- Capaciteit: 2500 personen per uur
- 10-persoons gondels
- Lengte: 3013 meter
- Snelheid: 6 meter per seconde
- Hoogteverschil: 806 meter
- Rittijd: 8,5 minuut
TIP: Lees hier meer over de vervanging van de Streubödenbahn