De Falginjochbahn op de Kaunertaler Gletscher heeft weer een award in ontvangst mogen nemen. Na een aantal eerdere prijzen heeft de gondel, ontworpen door architectenbureau Baumschlager Hutter Partners, nu de ICONIC AWARD in ontvangst mogen nemen. Deze award staat voor architectuur in de categorie ‘bestof the best’.
Over de Falginjochbahn
De Falginjochbahn op de Kaunertaler Gletscher in Tirol is vier jaar geleden in gebruik genomen. Het is een 100-persoons Funiforbahn en daarmee de eerste van Oostenrijk. Deze Falginjochbahn is ontworpen door architectenbureau Baumschlager Hutter Partners en heeft al de Tiroolse ‘Anerkennungspreis’ (erkenningsprijs) gewonnen voor nieuwbouw en de Verzinkerpreis voor architectuur en metaalbewerking. Het dalstation van de lift ligt bij het gletsjerrestaurant op 2750 meter hoogte en eindigt op een hoogte van 3133 meter. Lees hier meer over de Falginjochbahn op de Kaunertaler Gletscher ›››
Waarom werd de Falginjochbahn geplaatst?
Op 7 december 2019 is de Falginjoch in gebruik genomen. De lift heeft twee oude sleepliften vervangen die eerst op de plek van de Falginjochbahn stonden. Die sleepliften waren namelijk na een storm in oktober van 2018 zwaar beschadigd geraakt en niet meer veilig. Daarom heeft men gekozen voor een funifor gondel. Er is destijds voor dit type gekozen, zodat de lift door het gebruik van twee liftkabels ook met harde wind en extreme weersomstandigheden kan blijven draaien. De bouw van de Falginjochbahn duurde ongeveer 5,5 maand.
Beloond met de ICONIC AWARD
De Falginjochbahn is innovatief en vernieuwend en heeft al meerdere prijzen in de wacht gesleept. Nu kan ook de ICONIC AWARD in de categorie ‘best of the best’. Deze award wordt al sinds 2013 uitgereikt door de Duitse Raad voor Vormgeving in Frankfurt. De lift is een architectonisch hoogtepunt en de directeur van de Kaunertaler Gletscherbahnen is trots op het resultaat.