Zermatt heeft op de planning om volgend jaar april de eerste volledig automatische gondellift van het gebied te bouwen. Wat dat precies inhoudt? Dat er vrijwel geen personeel nodig is voor het laten draaien van de lift. De bouw staat gepland voor april 2020 en zal uitgevoerd worden door het Zwitserse bedrijf Garaventa. Het wachten is nu op een definitieve go van de BAV, een Zwitserse overheidsinstelling.
Stoeltjeslift verwoest
Het hele plan is ontstaan toen in 2018 een lawine het dalstation van een 3-persoons stoeltjeslift in Zermatt verwoestte. Sindsdien is de stoeltjeslift nooit meer in gebruik genomen. In plaats van deze stoeltjeslift wil Zermatt een volledig automatische gondellift bouwen. Hierbij is het de bedoeling dat de lift zonder personeel moet kunnen draaien. Zoals het er nu uit ziet, staat de bouw van de gondellift gepland voor april 2020.
Geen bemanning
Tot op de dag van vandaag moet minstens één persoon een lift in de gaten houden. Bij de nieuwe gondel in Zermatt zijn de dal- en bergstations onbemand. Alleen in het middenstation zal in eerste instantie één persoon aanwezig zijn. “Op middellange termijn is het ook de bedoeling dat het middenstation onbemand is,” vertelt Arno Inauen, baas van Garaventa. Met behulp van nieuwe technologieën heeft Garaventa een concept ontwikkeld waarbij de stations met extra technische apparatuur op afstand kunnen worden bewaakt. Dit systeem zal worden toegepast bij de bouw van de nieuwe gondel.
Kosten van de bouw
De kosten bedragen tot zover 23,8 miljoen Zwitserse Frank. Hierbij zijn de kosten voor de ‘secundaire bouwwerkzaamheden’ nog niet bekend. Dus er komen nog kosten bij voor bijvoorbeeld de gevels, daken, sanitaire voorzieningen en elektriciteit. De uiteindelijke prijs zal waarschijnlijk oplopen tot 25 miljoen Zwitserse Frank.
Lees ook: Zwitsers skigebied voert maximum aantal personen in
Andere locatie
Er is voor de bouw van de volledig automatische gondellift wel een andere locatie gekozen dan waar de oude 3-persoons stoeltjeslift stond. Dit is om opnieuw lawineschade te voorkomen. Daarnaast overbrugt deze toekomstige gondel ook een langere afstand en heeft het een hogere capaciteit. Het doel is om 1500 mensen per uur te vervoeren.