© Skiinformatie.nl

Wintersport in Oostenrijk blijft populair: “prijs-kwaliteitverhouding zeer goed”

Tijdens de INTERALPIN-beurs in Innsbruck heeft de vakvereniging van de Oostenrijkse liftmaatschappijen de balans opgemaakt van het winterseizoen 2024/25. De cijfers zijn positief, al was het seizoenseinde uitdagend. “De branche nadert opnieuw piekwaarden en kijkt terug op zeer succesvolle maanden”, aldus Franz Hörl, voorzitter van de vakgroep. “De ski-ervaring in Oostenrijk bevindt zich onveranderd op wereldwijd topniveau en blijft stabiel in de top drie.” Ook wat betreft prijs-kwaliteitverhouding doen ze het goed, vinden ze.

Top cijfers

Tussen november en maart werden 49,7 miljoen eerste toegangen tot de liften geteld – een stijging van 4,3 procent vergeleken met vorig jaar. Inclusief de paasdagen verwacht men zelfs een toename van vijf procent. Ook de kassa-omzet lag met 1,96 miljard euro (ook gecorrigeerd voor inflatie) boven het niveau van vóór de coronapandemie.

Expertise in sneeuwmanagement

Hörl benadrukt vooral het belang van de periode rond de jaarwisseling: “Door het goede weer en de optimale pistecondities waren vooral december en januari absolute topmaanden.” Hij wijst erop dat Oostenrijk kan vertrouwen op een sterke “Schneekompetenz”, ofwel expertise in sneeuwmanagement: “Door een combinatie van natuurlijke sneeuwval en technische besneeuwing kon op onze pistes een uitstekende basis voor het hele seizoen worden gelegd.”

Zomer wordt steeds belangrijker

Toch viel het seizoen later terug, vooral in lagere gebieden. “Hier was het vooral voor lagergelegen skigebieden moeilijk om het bedrijf veilig te stellen. In die zin nam ook bij veel gasten de zin om te skiën en snowboarden merkbaar snel af.” Hörl verwacht dat deze trend aanhoudt en roept op tot actie: “Daarbij hoort dat de zomerexploitatie een steeds belangrijker fundament wordt en de trend naar bergvakantie in de warme tijd van het jaar verder moet worden versterkt.”

Prijs-kwaliteitverhouding

Volgens Erik Wolf, directeur van de vakgroep, is de branche goed afgestemd op de wensen van gasten, mede dankzij jaarlijkse enquêtes: “We weten heel precies met welke factoren we bij klanten scoren en op welke randvoorwaarden we moeten inspelen.” Wolf noemt “de hoge sneeuwcompetentie gecombineerd met een aantrekkelijk prijs-kwaliteitverhouding en moderne infrastructuur” als sleutels tot succes.

Hörl gaat ook nog even in op de prijs-kwaliteitverhouding van het aanbod dat de Oostenrijkse skigebieden bieden. Hij haalt aan hoe duur het skiën in bijvoorbeeld de Verenigde Staten is. En ook maakt hij de vergelijking met Zwitserland. Het skiën wordt ook in Oostenrijk duurder, vanwege onder andere gestegen stroom- en bouwkosten, maar hij vindt dat de prijs-kwaliteitverhouding zeker goed is.

Lees ook:

Deel dit artikel:

Waar ben je naar op zoek?