De aanleg van een nieuwe kabelbaan naar de Rigi, in het Zwitserse kanton Luzern, stuit op veel verzet. Het eerste project is al mislukt wegens financiële problemen en ook de haalbaarheid van het tweede plan is geen uitgemaakte zaak. Milieubewegingen zien het niet zitten dat er een nieuwe lift wordt aangelegd.
Plan voor 10-persoons gondel
De concessie van de kabelbaan vanuit Weggis naar de Rigi loopt volgend jaar af. Er liggen al jaren plannen op tafel om de lift te vervangen, maar telkens zijn er problemen die dit onmogelijk maken. Het eerste project moest worden afgeblazen omdat de Rigi Bahnen het niet konden betalen. Wegens de uitdagingen die corona met zich mee brengt ontbreken de financiële middelen. In november van dit jaar is er een nieuw project gepresenteerd, waarbij de huidige kabelbaan wordt vervangen door een 10-persoons gondel. De geschatte kosten bedragen 20 tot 25 miljoen Zwitserse Frank.
Aanpassing in bestemmingsplan
Om de kabelbaan te kunnen vervangen, moet het bestemmingsplan van de gemeente Weggis worden aangepast. De aanleg van een nieuw lifttracé is noodzakelijk, maar hier dienen de nodige bomen voor te worden gekapt. Voordat men over kan gaan tot het aanvragen van een bouwvergunning, dient eerst het bestemmingsplan te zijn gewijzigd. Dit stuit op grote weerstand en tot op heden zijn er al 14 bezwaren binnengekomen. Verschillende milieubewegingen hebben hun krachten gebundeld en strijden samen tegen het project.
Aanvullend onderzoek
De milieuorganisaties zijn fel tegen de kap van bomen, die tot een beschermd bos behoren. Zij willen dat er extra onderzoek wordt gedaan naar de effecten die de nieuwe lift veroorzaakt. In de eerste plaats stellen ze zelfs in twijfel of de aanleg van een nieuwe lift überhaupt wel nodig is. Ook het huidige traject van de lift heeft al een grote invloed op de natuur. “Misschien is alleen de tandradbaan vanuit Vitznau wel voldoende?”, stelt Raimund Rodewald van de Zwitserse Stichting voor Landschapsbescherming.
Lokale bevolking beslist
Het gemeentebestuur van Weggis staat achter de komst van een nieuwe kabelbaan. Over de bezwaren van de milieuorganisaties wordt overleg gevoerd met de federale overheid. De eerste geluiden zijn dat de aanvraag tot nu toe correct is verlopen. Uiteindelijk zal het lot van de nieuwe lift waarschijnlijk in handen komen te liggen van de lokale bevolking, die voor of tegen het plan mogen stemmen.