gondel Eiger Express

© Jungfraubahnen 2021

Vernieuwingen in de Jungfrau Region op een rijtje

Ieder jaar weer proberen skigebieden te verbeteren om het de wintersporters nog meer naar hun zin te maken. Oude liften verdwijnen steeds vaker uit beeld en worden vervangen door nieuwe, moderne varianten. Dat is ook het geval in de Jungfrau Region. Dit Zwitserse skigebied in het Berner Oberland heeft de afgelopen jaren wat ingrijpende vernieuwingen doorgevoerd onder de naam Project V-Bahn Grindelwald. Denk aan twee nieuwe liften en enorm liftgebouw van waaruit twee liften vertrekken. Meer over deze vernieuwingen in de Jungfrau Region lees je hieronder.

Vernieuwingen in de Jungfrau Region

Door de jaren heeft heeft de Jungfrau Region verschillende vernieuwingen doorgevoerd. De grootste en meest ingrijpende aanpassing was misschien wel Project V-Bahn Grindelwald. Maar liefst acht jaar zijn ze bezig geweest met dit project. Van plannen tot realisering, alles voor meer comfort en kwaliteit voor de wintersporters. En dat is gelukt, want de nieuwe liften zorgen voor minder wachtrijen, een snellere reistijd en meer comfort en de terminal vormt de ideale aansluiting met het openbaar vervoer. Hiermee is Grindelwald in een paar jaar veranderd in een modern skigebied.

Project V-Bahn Grindelwald

Met de voltooiing van Project V-Bahn Grindelwald ontstond een nieuw en modern gebied. In 2012 werden de plannen gepresenteerd en op 5 december 2020 ging het hele project na 908 bouwdagen officieel in gebruik. Project V-Bahn Grindelwald omvatte verschillende vernieuwingen in de Jungfrau Region, waarvan de Eiger Express, de 10-persoons gondel naar Männlichen en de Grindelwald Terminal misschien wel de grootste waren.

Grindelwald Terminal

De nieuwe Grindelwald Terminal vormt het centrale punt van Project V-Bahn Grindelwald. Na een flinke opknapbeurt is dit nu een van de modernste stations van Europa. Niet alleen vertrekken vanuit hier de nieuwe Eiger Express en Gondelbahn Männlichen, ook biedt het een directe aansluiting op het openbaar vervoer. Zo stopt de Berner Oberland Bahn ook in de terminal. Verder vind je hier nog een enorme parkeergarage met plek voor ruim 1000 auto’s, een bar, een kiosk en een winkelcentrum vol sportwinkels en shops vol nationale en internationale merken.

Grindelwald Terminal
© Jungfraubahnen 2021

Nieuwe Gondelbahn Männlichen

De tweede nieuwe lift die een belangrijk onderdeel vormde van Project V-Bahn Grindelwald is Gondelbahn Männlichen. Deze moderne 10-persoons gondel vervangt de oude 4-persoons gondel en brengt wintersporters snel en comfortabel naar boven. Net als de Eiger Express vertrekt deze lift vanuit de Grindelwald Terminal. Een ritje duurt nu maar 19 minuten in plaats van 30 minuten voorheen, dus dat betekent meer tijd op de latten. Bovendien is de capaciteit van de lift verdubbeld naar 1800 personen per uur. Een flinke verbetering voor de Jungfrau Region dus!

  • Aantal personen per gondel: 10
  • Aantal gondels: 111
  • Hoogte dalstation: 947 meter
  • Hoogte bergstation: 2229 meter
  • Lengte traject: 6100 meter
  • Hoogteverschil: 1288 meter
  • Snelheid: 6 meter per seconde
  • Duur rit: 19 minuten
  • Capaciteit: 1800 personen per uur

De Eiger Express

Het pareltje van Project V-bahn Grindelwald is misschien wel de Eiger Express, een moderne 3S-lift naar de Eigergletscher. De lift vertrekt vanuit de Grindelwald Terminal en brengt wintersporters in 15 minuten naar de pistes bij de Eigergletscher. Daarnaast kun je bij het bergstation ook eenvoudig overstappen op de Jungfraubahn naar de Jungfraujoch-Top of Europe, Europa’s hoogstgelegen treinstation. Door de komst van de Eiger Express is de totale rit naar de Top of Europe maar liefst 47 minuten sneller! Dat wordt een dilemma als je uitstapt: reis ja naar de Jungfrau Joch of ga je toch voor een paar extra afdalingen richting Grindelwald of Wengen?

Feiten en cijfers van de Eiger Express

  • Aantal personen per gondel: 26
  • Aantal gondels: 44
  • Hoogte dalstation: 937 meter
  • Hoogte bergstation: 2328 meter
  • Lengte traject: 6483 meter
  • Hoogteverschil: 1385 meter
  • Snelheid: 8 meter per seconde
  • Duur rit: 15 minuten
  • Capaciteit: 2200 personen per uur
Eiger Express
© Jungfraubahnen 2021

Voordelen Project V-Bahn Grindelwald

Project V-Bahn heeft een hoop tijd en geld gekost. Maar als je dat tegen de voordelen en verbeteringen afweegt, blijkt dat het meer dan waard te zijn. Hierboven kon je een aantal van deze voordelen al lezen, maar we zetten ze toch nog even kort voor je op een rijtje:

  • De gloednieuwe Grindelwald Terminal vormt een directe aansluiting tussen het skigebied en het openbaar vervoer in de regio;
  • De ruime parkeergarage biedt meer dan voldoende plek voor dagjesmensen en wintersporters uit de directe omgeving;
  • Twee nieuwe gondels die de wintersporters comfortabel en vooral sneller naar boven brengen;
  • De nieuwe Eiger Express vormt een directe aansluiting op de Jungfraubahn naar de Jungfraujoch-Top of Europe en zorgt ervoor dat je maar liefst 47 minuten sneller bij de Jungfraujoch-Top of Europe bent;
  • Het grootste voordeel: er kunnen meer wintersporters in minder tijd worden vervoerd.

Wintersport in de Jungfrau Region

De Jungfrau Region is een skigebied vol variatie en een fijne bestemming voor een wintersport in het Berner Oberland in het Zwitserse kanton Bern. Een wintersport hier is een vakantie vol letterlijke een figuurlijke hoogtepunten. Je hebt hier toegang tot 274 km aan pistes die stuk voor stuk uitzicht bieden op de indrukwekkende bergwereld van het Berner Oberland. Skiën doe je aan de voet van de machtige Eiger, Mönch en Jungfrau en zowel op als naast de pistes zijn voldoende activiteiten te ondernemen.

Dit weblog is geschreven in samenwerking met Made in Bern.

Deel dit artikel:
Blijf op de hoogte!

Ontvang jij onze nieuwsbrief al?

 *
 *
Vul je e-mailadres in

Waar ben je naar op zoek?