Iedereen die wel eens op Innsbruck heeft gevlogen, weet dat de luchthaven lekker kleinschalig is. Na de landing sta je zo buiten en andersom hoef je tijdens het boarden niet 20 gates af te lopen. Toch is de luchthaven nodig toe aan vernieuwing en uitbreiding. Zoals je wel kunt verwachten, is er veel kritiek op deze plannen.
150 miljoen euro
Luchthaven Innsbruck wil graag uitbreiden en vernieuwen. Het terminalgebouw is ruim 60 jaar oud en flink gedateerd. De start- en landingsbaan is toe aan vernieuwing en zo zijn er nog wel wat dingen. Om al die punten aan te pakken, is de komende 15 jaar maar liefst 150 miljoen euro nodig. Op die plannen is veel kritiek. Het management van de luchthaven gaat daarom in gesprek met de gemeente over de investeringsplannen. Aldus ORF.at.
Veel kritiek
Burgemeester Georg Willi wil juist dat de uitbreiding van de luchthaven zo klein mogelijk blijft en dat er alleen in het hoognodige geïnvesteerd wordt. Volgens hem neemt het vluchtverkeer de aankomende jaren alleen maar af, zeker als je kijkt naar onderwerpen als milieuvervuiling en klimaat. Het luchtverkeer staat flink onder druk. Als het aan hem ligt bestaat de luchthaven over 50 à 80 jaar misschien wel helemaal niet meer. Zoals je wel kunt bedenken, is er veel kritiek op de beste man.
Neanderthaler-mentaliteit
Meerdere stadspartijen zijn het niet eens met de plannen van Willi. FPÖ-voorzitter Rudi Federspiel spreekt zelfs van een “Neanderthaler-mentaliteit”. De luchthaven is niet alleen goed voor het toerisme, maar ook voor de werkgelegenheid. Volgens SPÖ-voorzitter Helmut Buchacher is de luchthaven daarnaast ook goed voor de financiën van de stad.












