Nieuwsbrief per mail ontvangen

Let op: je moet je aanmelding bevestigen per mail

Tol in Duitsland nu definitief: wat betaalt de Nederlander?

Vignet Oostenrijk 2017

Elke dag het laatste wintersportnieuws

Slecht nieuws voor de Nederlandse wintersporters die via Duitsland naar hun wintersportbestemming rijden. Gisteren werd namelijk in de ‘Bundestag’ besloten dat de Duitse tol definitief doorgang gaat vinden. Maar wat betaal je daar als Nederlander voor?

Na jaren van overleg, verschillende voorstellen en ontzettend veel kritiek vanuit het buitenland gaat het toch gebeuren. Iedereen die op de Duitse snelwegen rijdt moet tol betalen en wij dus ook.

Omstreden

De tolheffing in Duitsland is al langer het gespreksonderwerp en dat heeft vooral te maken met het bedrag dat de Duitse autorijders betalen voor de tol ten opzichte van de rest van de wereld. Duitse automobilisten moeten hetzelfde bedrag als buitenlanders betalen, maar dat betekent niet dat ze aan het einde van de rit evenveel kwijt zijn. In hun wegenbelasting worden de Duitsers namelijk gecompenseerd en dat is natuurlijk een soort van discriminatie. Daartegen protesteren veel landen, waaronder Oostenrijk en Nederland, maar de tol wordt ondanks dat gewoon ingevoerd.

Wat betaalt een Duitser?

Alle Duitse autobezitters betalen via de automatische incasso een tarief tussen de 67 en 130 euro per jaar, afhankelijk van de grootte en milieuvriendelijkheid van de auto. Benzinemotoren worden minder belast dan dieselmotoren en ook caravans zijn tolplichtig. Motors, elektrische auto’s, gehandicaptenwagens en ziekenwagens hoeven geen tol te betalen.

Wat betaalt een Nederlander?

Alle buitenlanders, waaronder dus ook Nederlanders, betalen voor een jaar dezelfde prijs als de Duitsers. Voor hen is het echter vaak veel interessanter om een 10-dagen vignet of een 2 maanden vignet te kopen. Voor 10 dagen betaal je 2,50, 4, 8, 14, 20 of 25 euro, afhankelijk van hoe groot en belastend je auto is. Voor 2 maanden betaal je 7, 11 , 18, 30, 40 of 50 euro.

Nog een nieuw systeem

Niet alleen de Nederlanders zijn niet blij met het tolsysteem in Duitsland, maar ook in de Oostenrijkse politiek roept het probleem vragen op. De partij CDU is op het moment alweer bezig met een nieuw concept. Wij zijn heel benieuwd, want zoals het nu gaat is het niet helemaal eerlijk. Afwachten dus! Het nu geplande tolsysteem gaat overigens pas op z’n vroegst in 2019 in.

Nieuwsalerts ontvangen?

Schrijf je in