Sinds de herfst van 2014 mag er op veel snelwegen in Tirol nog maar 100 km per uur gereden worden. Een snelheid waar veel kritiek op is geweest en waar veel wintersporters zich aan ergeren, omdat volgens hen de snelheid wel weer naar 120 km per uur kan en mag. Voor de bestuurders heeft de lagere snelheid nadelen, maar voor de natuur en de bankrekening van Tirol pakt dit goed uit.
Zo heeft de deelstaat laten weten een stuk schonere lucht te meten sinds het invoeren van de maximum snelheid van 100 km per uur. Daarnaast komt er nog een groot voordeel bij, want jaarlijks komt er gemiddeld 100 miljoen euro aan boetegeld bij op de rekening van Tirol. Twee voordelen waar de deelstaat flink van profiteert. Wat betreft de boetes geeft Tirol aan dat 90 procent hiervan betaald wordt. Opvallend volgens hen is dat het percentage buitenlanders snelheidsovertreders die binnen de betalingstermijn betalen hoog uitgevallen is.
Maximum snelheid Oostenrijkse snelwegen naar 80 km per uur
In maart gaf de Europese commissie aan dat de maximum snelheid voor vrachtwagens en personenauto’s nog verder naar beneden gaat als alle plannen doorgaan. Hierbij komt de grens voor vrachtwagens te liggen op 60 km per uur en voor personenauto’s op 80 km per uur. De transportsector reageerde hier vol verbazing over en hopen dat de plannen niet doorgevoerd worden. De reden voor deze verdere doorvoering heeft wederom te maken met de luchtkwaliteit in Tirol. Nergens is het aandeel van dieselauto’s zo hoog in Tirol, namelijk 60 procent van het totaal. Hierdoor overschrijdt Tirol al jarenlang de uitstootgrens, waardoor zij door Brussel op het matje zijn geroepen. Niet alleen Tirol staat scherp, want ook Linz, Salzburg en Vorarlberg moeten verantwoording afleggen bij Brussel.












