Russische skiliften draaien nog altijd op Europese software, maar updates blijven sinds 2022 uit. Het resultaat? Honderden installaties functioneren nog, maar missen onderhoud, support en beveiligingsupdates. Dat brengt technische én veiligheidsrisico’s met zich mee.
Liften zonder onderhoud of updates
Fabrikanten als Leitner, Doppelmayr, Poma en Bartholet leverden jarenlang de skiliften aan grote Russische skigebieden. Maar, nu onderhoud en software-updates zijn gestopt, wordt het probleem acuut. Volgens liftbedrijf Ruslet is naar schatting 90% van de liften in Rusland afhankelijk van buitenlandse software die sinds 2022 niet meer is bijgewerkt. “Veel liften functioneren nog wel, maar zonder updates gaan systemen op termijn falen,” aldus Ruslet-directeur Dmitry Sidorovich. Zo bleef afgelopen winter een stoeltjeslift 40 minuten stilstaan, omdat het noodbedieningssysteem softwarefouten vertoonde en geen support meer kreeg.
Rusland bouwt eigen liften – met moeite
Hoewel Rusland druk bezig is met het opzetten van een eigen liftindustrie, staat die nog in de kinderschoenen. Pas sinds kort levert Ruslet, ontstaan uit het voormalige Russisch-Zwitserse RT-Bartholet, de eerste volledig binnenlandse liften. In het skigebied Big Wood werd in 2024 de eerste Russische gondellift ooit geopend. Ook andere gebieden als Rosa Khutor en Bolshoy Vudyavr kregen een upgrade naar Russisch besturingssysteem.
Toch blijft de achterstand groot. Vanaf september 2025 moeten alle kabelbanen verplicht op Russische software draaien, volgens een overheidsbesluit. Maar dat is praktisch onmogelijk, erkent Ruslet zelf. Tot die tijd is het behelpen met noodoplossingen, onderdelen van lokale makelij en het opbouwen van kennis – grotendeels vanaf nul.
Toekomst tussen ambitie en realiteit
Ondanks de tegenslagen groeit de Russische wintersportmarkt als nooit tevoren, mede doordat reizen naar Europa lastiger is geworden. Nieuwe skigebieden rijzen uit de grond, zoals in Chechnya, Arkhyz en Elbrus, waar Ruslet nieuwe liften levert. Ook buiten Rusland probeert het bedrijf voet aan de grond te krijgen in Centraal-Azië, met projecten in Kazachstan en Oezbekistan. Maar zolang het overgrote deel van de bestaande liften draait op software uit Europa zonder updates of support, hangt over menig Russische skilift een vraagteken: hoe lang blijft hij nog draaien – en hoe veilig?
Lees meer: