Tussen 2025 en 2027 ondergaat het skigebied van Alpe d’Huez een modernisering. Met het Projet Altitude 3300 wordt het gebied klaargestoomd voor de toekomst, met als doel een vlotte en slimme verbinding tussen alle aangesloten dorpen: Alpe d’Huez, Auris-en-Oisans, Oz 3300, Vaujany en Villard-Reculas. Tegelijkertijd wordt de bereikbaarheid van het iconische hoogste punt, Pic Blanc (3300 meter), verbeterd.
Verbetering qua toegankelijkheid
De nieuwe infrastructuur moet het voor alle bezoekers gemakkelijker maken om zich door het skigebied te verplaatsen – of ze nu skiën of niet. Zo worden alle nieuwe gondels geschikt gemaakt voor mensen met een beperking en zullen ze ook toegankelijk zijn voor wandelaars, fietsers en gezinnen met kinderwagens. In de zomer zijn veel liften ook in gebruik voor wandelaars en mountainbikers, en dankzij dit project kunnen ook zij rekenen op meer comfort en betere bereikbaarheid. Alpe d’Huez wil zich met deze investering nadrukkelijk profileren als vierseizoenenbestemming voor sport, ontspanning en natuurbeleving.
Vijf nieuwe moderne gondelliften
De kern van het project bestaat uit de bouw van vijf nieuwe gondelliften die oude liften vervangen en de verbinding tussen de dorpen sterk verbeteren. Deze nieuwe liften worden uitgerust met ruime cabines, modern design en betere toegankelijkheid en zullen zorgen voor een soepelere doorstroom, zeker tijdens piekmomenten in de vakantieperiodes. Ook wordt de wachttijd bij de liften fors ingekort, waardoor bezoekers meer tijd op de piste of in de bergen kunnen doorbrengen. De verbeteringen zijn niet alleen technisch van aard, maar dragen ook bij aan het verhogen van de algemene beleving en gasttevredenheid in het gebied.
Fases van het project in Alpe d’Huez
2025
De eerste fase van het project is in januari begonnen en bestaat uit de vernieuwing van de bekende Pic Blanc-gondel. Op 10 januari 2025 werd fase officieel gestart. De nieuwe cabines worden ruimer, comfortabeler en voorzien van panoramisch glas, wat de rit naar het hoogste punt van het skigebied tot een ervaring op zich maakt. Ook het dalstation wordt volledig vernieuwd, met betere wachtruimtes, moderne toegangspoortjes en extra voorzieningen voor bezoekers. De verhoogde capaciteit zorgt ervoor dat het populaire uitzichtpunt op 3300 meter na oplevering sneller en efficiënter bereikbaar is.
Het jaar 2025 staat in het teken van grote vervangingsoperaties. Zo wordt de Poutran-gondel vervangen door een 10-persoonsgondel die Oz-en-Oisans rechtstreeks verbindt met het hoofdskigebied. Ook het télémix-systeem Rif Nel maakt plaats voor een efficiëntere 10-persoonsgondel. Tegelijkertijd worden stations 2 en 3 van de Pic Blanc-gondel gerenoveerd.
2026
In 2026 wordt ook de Villarais-stoeltjeslift, die Villard-Reculas met het skigebied verbindt, vervangen door een nieuwe gondel met comfortabele cabines. En staat de renovatie van station 4 van de Pic Blanc-gondel op de planning. Daarnaast wordt de Lièvre Blanc-stoeltjeslift vervangen door een gondel met 10 zitplaatsen per gondel.
2026/2027
De bouw van de nieuwe Sarenne-gondel staat gepland voor skiseizoen 2026/2027. Deze lift wordt gezien als de laatste schakel in het moderniseringsproject en zal vooral gericht zijn op het bedienen van het legendarische Sarenne-skigebied, bekend om een van de langste zwarte pistes van Europa. Met deze nieuwe lift krijgen wintersporters een directe en comfortabele toegang tot dit uitdagende terrein, wat de aantrekkingskracht van het gebied nog verder vergroot.
