© Skiinformatie.nl

Plannen liftverbinding Sillian-Sexten officieel ingediend

De realisatie van de liftverbinding tussen het Italiaanse Sexten en Oostenrijkse Sillian heeft weer een klein stapje gemaakt. De plannen voor de verbindingslift zijn namelijk officieel ingediend voor een milieueffectrapportage. Deze rapportage moet de milieugevolgen van het project in beeld brengen voordat er een definitief besluit wordt genomen. Een beslissing over de lift wordt echter pas in 2022 genomen. We zullen dus nog even moeten afwachten of de lift er echt komt…

De plannen voor een verbindingslift tussen Zuid-Tirol en Osttirol liggen al heel lang op tafel. Ze zijn onderdeel van een miljoenenproject in de regio. Men is al ruim 20 jaar bezig met het finetunen van het project en het is nog de vraag of het eind nu in zicht is.

Milieurapport voor de liftverbinding tussen Sillian en Sexten

Een nieuwe lift kunnen ze niet zomaar 1-2-3 bouwen, daar gaan allemaal keuringen en beoordelingen aan vooraf. Want wat levert de lift op, hoe gaat hij lopen, wat zijn de kosten en vooral: wat is de invloed op het milieu? Om het antwoord op die laatste vraag in kaart te brengen, worden de plannen ingediend voor een milieueffectrapportage. Dit rapport moet duidelijk maken wat de invloed van de nieuwe lift op het milieu is. Vervolgens kan men aan de hand van de resultaten in dit rapport een besluit nemen. We zullen wel nog even moeten wachten op de uitslag, want de verwachting is dat dit pas in 2022 duidelijk wordt. Heinz Schultz, van liftbedrijf Schultz Group, geeft aan dat het een doordacht en toekomstgericht plan is dat meerwaarde heeft voor de regio. Hij verwacht dat, als het plan goedkeuring krijgt, de bouw eind 2022 kan beginnen.

Veel voordelen voor de omgeving

Een eventuele verbinding tussen Sexten en Sillian levert veel voordelen voor de omgeving op. De nieuwe lift creëert veel werkgelegenheid, maar ook meer inkomsten. Ze krijgen dan niet alleen inkomsten van de wintersporters uit Zuid-Tirol, maar ook van de skiërs die in Sillian verblijven. De kosten voor het project liggen bij de Hochgruben Seilbahn GmbH, met 3 Zinnen AG en Hochpustertaler Bergbahnen als aandeelhouders. Voor de bouw worden veel bestaande middelen en systemen gebruikt en bovendien komt de nieuwe lift centraal te liggen. Zo is er een goede verbinding met het openbaar vervoer in Sexten en kun je vanaf het treinstation in Sillian direct in de lift stappen.

Miljoenenproject

De liftverbinding tussen Sillian en Sexten zijn onderdeel van een groot project in skigebied 3 Zinnen Dolomites. Zo was ook de nieuwe Helmjet Sexten gondel onderdeel van dit project. Meer over deze nieuwe lift lees je hieronder.

Deel dit artikel:
Blijf op de hoogte!

Ontvang jij onze nieuwsbrief al?

 *
 *
Vul je e-mailadres in

Waar ben je naar op zoek?