ONDERZOEK: Zwitserse skigebieden hebben het zwaar

Nieuws

De Zwitserse skigebieden verkeren in zwaar weer. De tendens is al enkele jaren negatief, maar uit recent onderzoek dat ook het afgelopen seizoen niet goed was voor de financiële positie van de Zwitserse skigebieden. Het aantal skidagen in Zwitserland lag het afgelopen seizoen op een dieptepunt.  

Flink minder skidagen
Het slechte seizoen en de sterke Frank waren niet goed voor de Zwitserse skigebieden. Prof. Dr. Philipp Lütolf van de Hochschule Luzern deed een brancheanalyse van de Bergbahnen en de uitkomsten zijn schokkend voor Zwitserland. In de laatste vijf jaar zijn het aantal skidagen (het totaal aantal dagen dat mensen bij elkaar skiën) in Zwitserland circa 15% gedaald, wat ervoor zorgt dat dit aantal op een dieptepunt staat. De onderstaande grafiek laat duidelijk zien dat het niet goed gaat.

aantal-skidagen

Het aantal skidagen in % gerekend vanaf seizoen 2000/2001 (OTC-X Research, Branchenanalyse Bergbahnen)

Zwitsers gaan naar Oostenrijk op wintersport
In Oostenrijk gaat het beter met de wintersportmarkt. Het buurland wint mogelijk zelfs ten koste van Zwitserland. Een opvallende constatering is dat de Zwitsers zelf steeds vaker het buurland opzoeken, waarschijnlijk vanwege de prijs van het wintersporten daar. Het totaal aantal overnachtingen in Vorarlberg en Tirol is percentueel gezien lichtelijk gestegen, maar het aantal overnachtingen door Zwitsers is flink omhoog gegaan.
schermafbeelding-2016-11-01-om-15-19-22

Ontwikkeling van het aantal overnachtingen in Tirol en Voralberg (OTC-X Research, Branchenanalyse Bergbahnen)

Enkele positieve punten
Toch gaat het volgens de onderzoeker in sommige skigebieden niet zo slecht als je door dit verhaal zou denken. Zermatt kan zich bijvoorbeeld redelijk onttrekken aan deze negatieve trend. Volgens hem komt dit onder andere doordat er in het dorp veel ‘tweede huizen’ staan. En mensen met een tweede huis zijn trouwe wintersportklanten. Ook zijn er enkele andere gebieden die wel scoren dankzij hun focus. Gebieden met de focus op intercontinentale gasten, een groot zomeraanbod en korte uitvluchten doen het goed. Gebieden met de focus op de klassieke wintersport en Europese gasten zijn de verliezer.

En nu?
Zwitserland investeert ontzettend in de toekomst van het wintertoerisme. Skigebieden komen met bijzondere acties – zoals deze crowdfundactie – en ook het overkoepelende toerismeorgaan doet hard z’n best. Laten we hopen dat de nieuwe internetsensatie Bruno het tij kan keren.

Zwitserland verovert harten met grappige commercial