De toekomst van het Brandnertal krijgt vorm: op 9 april 2025 vond de officiële eerste spadesteek plaats voor de bouw van de nieuwe Loischkopfbahn in Bürserberg. Deze hypermoderne 10-persoons gondelbaan van Doppelmayr vervangt de bestaande Einhornbahn II en Loischkopfbahn en zal vanaf de winter van 2025/2026 meer comfort, snellere ritten en een verbeterde infrastructuur bieden – zowel in de zomer als de winter.
Sneller, moderner en barrièrevrij
De nieuwe Loischkopfbahn verbindt de Tschengla (1169 meter) via een middelstation (1470 meter) met de top van de Loischkopf (1785 meter) in het Brandnertal. In slechts acht minuten overbrugt de gondel een hoogteverschil van 617 meter en een afstand van 1708 meter. De nieuwe lift bij Bürserberg zal een capaciteit bereiken van maximaal 3200 personen per uur. Ook het transport van fietsen, kinderwagens en sportuitrusting wordt eenvoudig dankzij de ruime cabines. Naast de baan zelf wordt een geheel nieuwe, centrale toegangsinfrastructuur gebouwd bij de dalstations. Deze omvat onder meer servicezones, een kindvriendelijke bikeparkzone en verbeterde verbindingen naar wandel- en fietsroutes.

Feiten & cijfers van de Loischkopfbahn
In dit skigebied maak je een behoorlijk ritje met de Loischkopfbahn vanaf volgende winter! De rit duurt 8 minuten en brengt je tot 1785 meter hoogte met een hoogteverschil van 617 meter. De gondels voor in totaal 10 personen bieden een capaciteit voor 3200 personen per uur.
- Lift: gondellift
- Aantal personen per gondel: 10
- Hoogte dalstation: 1169 meter
- Hoogte middelstation: 1470 meter
- Hoogte bergstation: 1785 meter
- Lengte traject: 1708 meter
- Hoogteverschil: 617 meter
- Snelheid: 5 meter per seconde
- Duur rit: 8:00 minuten
- Capaciteit: 3200 personen per uur
Bouwplanning en tijdelijke beperkingen
Tijdens de bouw blijft de oude Loischkopfbahn nog tot 24 augustus 2025 operationeel voor bergritten. De Einhornbahn II daarentegen is deze zomer niet in bedrijf. Ondanks de werkzaamheden blijft het Bikepark Brandnertal geopend, met een aangepast aanbod en toegang via Brand. Voor wandelaars blijft het hele wandelnetwerk rond Brand inclusief alle themawandelroutes volledig toegankelijk.

Belang voor het Brandnertal
De nieuwe Loischkopfbahn is niet zomaar een infrastructuurproject. Volgens Michael Domig, directeur van de Bergbahnen Brandnertal, is dit “een belangrijke stap naar een hoogwaardige, toekomstbestendige en vooral jaarrond ontwikkeling van het Brandnertal als toeristische regio.” Zowel zomergasten als wintersporters zullen profiteren van het verbeterde comfort en de kortere wachttijden. Bij het project wordt ook nadrukkelijk rekening gehouden met natuurbescherming, zoals het behoud van de kwetsbare Auerhuhn-populatie rond de Loischkopf.