Nieuwsbrief per mail ontvangen

Let op: je moet je aanmelding bevestigen per mail

Nieuwe plannen voor vernieuwing Salvistabahn

Salvistabahn in Itter

Wintersportredacteur

Al jaren wordt er gesproken over een vernieuwing van de in 1989 gebouwde Salvistabahn. Tot op heden bleek vernieuwing echter lastig. Zes jaar geleden werden ook plannen gepresenteerd, maar die waren onder andere geologisch gezien niet uitvoerbaar. Toch lijkt een vervanging van de oude gondel nu wel dichterbij te komen.

Belangrijke verkeersader

De huidige Salvistabahn werd in 1989 gebouwd en was een vervanging van een 2-persoons stoeltjeslift. Het is een 4-persoonsgondel die wintersporters vanuit het dorp Itter het skigebied in brengt, van 680 meter hoogte naar 2200 meter hoogte. Voor het dorp is de lift de belangrijkste die er is, dus een vernieuwing is een zeer belangrijk issue.

Nieuwe Salvistabahn

Omdat het zo’n belangrijk issue is werden er onlangs weer nieuwe plannen gesmeden voor de vervanging van de gondel. Het skigebied zou heel graag een nieuwe 10-persoonsgondel neerzetten en die zou in 2018 klaar moeten zijn, zo laat de CEO van de liftmaatschappij weten aan de Tiroler Tageszeitung.

De nieuwe gondel zou niet zorgen voor meer capaciteit, maar wel voor een grote verbetering van de kwaliteit. In vorige plannen was sprake van verplaatsing van de liftstations, maar dat is nu niet meer het geval. Wel zou er een andere grote verbetering komen in de toekomst. Het huidige bergstation zou namelijk een middelstation moeten worden, wat betekent dat de lift nog een stuk hoger gaat.

De huidige Salvistabahn gaat vanuit Itter omhoog het skigebied in.

Nieuw bergstation

Waar het nieuwe bergstation komt te staan is nog de vraag. Vooralsnog zijn er twee opties. Optie 1: op de Kleine Salve. Optie 2: bij het Alpen- gasthof Rigi. In de komende tijd wordt bepaald welke van de twee varianten het wordt. Wat in ieder geval zeker is, is dat de lift zo’n 2700 meter lang wordt.

Grondbezitters

Om de lift te kunnen vervangen en er een extra station bij te bouwen moet de liftmaatschappij onderhandelen met elf verschillende grondeigenaren. Zij zijn degene die uiteindelijk beslissend zijn in het project. Ze hebben wel al laten weten open te staan voor een gesprek. Het is dus nog niet zeker dat de lift er gaat komen, maar er is goede hoop. Afwachten dus!

Nieuwsalerts ontvangen?

Schrijf je in