© Engadin St. Moritz Mountains AG/Fabian Gattlen

Nieuwe gondellift voor St. Moritz: vervanger voor 53 jaar oude lift

In St. Moritz is een belangrijke stap gezet in de modernisering van de berginfrastructuur: het project voor een volledig nieuwe 8-persoonsgondelbaan is in februari 2025 officieel ingediend bij het Zwitserse Federale Bureau voor Transport (BAV). De nieuwe installatie moet de huidige, inmiddels 53 jaar oude lift vervangen en vanaf de winter van 2028/2029 zorgen voor een comfortabele en efficiënte verbinding met de skigebieden boven het dorp.

Nieuwe Signal Bahn

De geplande 8-persoonsgondel in St. Moritz biedt een aanzienlijke verbetering ten opzichte van het bestaande systeem uit 1972. Dankzij het continue transportsysteem worden wachttijden en drukte bij het instappen sterk verminderd, wat vooral tijdens drukke periodes voor meer comfort zorgt. Elke passagier krijgt een zitplaats en de gondels worden flexibel ingezet, wat ook energiebesparend werkt.

Van 13 maart tot 28 april 2025 lag het project ter inzage bop het gemeentehuis van St. Moritz. Tijdens deze periode waren de documenten ook digitaal beschikbaar. Tegelijkertijd werd de zogeheten ‘Profilierung’ uitgevoerd: ter plaatse heeft men palen en markeringspunten geplaatst, om de positie van het nieuwe dalstation en de steunpunten langs het traject zichtbaar te maken voor bewoners en belanghebbenden. Binnenkort zal er meer bekend worden over dit project.

De eerste stap

De realisatie van de nieuwe Signal Bahn betekent ook een herontwikkeling van het gebied rond het dalstation, dat momenteel nog grotendeels als parkeer- en werkzone wordt gebruikt. In de toekomst moet dit uitgroeien tot een modern toegangspunt tot St. Moritz, met ruimte voor winkels, horeca en mogelijk hotelvoorzieningen. Dankzij het gebruik van prefab bouwelementen en een strak bouwschema, is het de bedoeling dat de lift slechts één zomerseizoen buiten bedrijf is.

Start gepland in 2028 – met een voorbehoud

Hoewel het doel is om de nieuwe gondel in de winter van 2028/2029 in gebruik te nemen, loopt er nog een onteigeningsprocedure voor enkele overrijrechten. Indien hierover geen overeenstemming wordt bereikt en het tot juridische stappen komt, kan de opening met maximaal drie jaar worden uitgesteld. Het project heeft een lange voorgeschiedenis, waaronder een eerdere poging tot vervanging met een 10-persoonsgondel. Deze werd in 2023 door het Zwitserse Bundesgericht afgewezen, vooral vanwege milieubezwaren. Het huidige ontwerp is volledig herzien en voldoet aan de aangescherpte eisen van de autoriteiten. Het is dus een veelbelovend project voor de toekomst. Verdere updates volgen zodra er meer bekend is.

Deel dit artikel:

Waar ben je naar op zoek?