Ondanks een matige tweede seizoenshelft door sneeuwtekort, heeft Tirol dit wintersportseizoen opvallend veel Nederlandse bezoekers mogen verwelkomen. Terwijl het aantal Duitse overnachtingen met bijna 5% daalde, groeide het aantal Nederlanders juist met ruim 4%. In maart steeg het aantal Nederlandse overnachtingen zelfs met ruim 30%.
Algemeen: goede start, moeizame tweede helft
Volgens Tirol Werbung verliep de periode van november tot januari zeer positief. Daarna nam de vraag af, mede door droge omstandigheden. Toch blijft de gemiddelde verblijfsduur met 4,4 dagen ongewijzigd ten opzichte van vorig jaar. De periode rondom Pasen in april is in deze voorlopige cijfers nog niet verwerkt. Omdat Pasen dit jaar later viel dan in 2024, verwachten de autoriteiten dat de definitieve balans voor het winterseizoen weer positiever uitvalt.
Minder Duitsers, meer Nederlanders
Opvallend zijn de verschuivingen binnen de herkomstlanden van toeristen:
- Duitsland: -4,7% (totaal 12 miljoen overnachtingen)
- Nederland: +4,2% (totaal 3,8 miljoen overnachtingen))
- Oostenrijk: +2,2% (totaal 1,6 miljoen overnachtingen))
Hiermee laten Nederlandse en Oostenrijkse gasten een stijgende trend zien, terwijl het traditionele aandeel uit Duitsland verder afneemt.
Grote verschillen per type accommodatie
Ook de accommodatiekeuze van wintersporters is aan het veranderen:
- Vakantiewoningen: +4,8%
- 4- en 5-sterrenhotels: -0,9%
- 3-sterrenhotels: -3,7%
- 1- en 2-sterrenaccommodaties: -1,5%
Vakantiewoningen winnen dus duidelijk aan populairiteit.
Ruim 30% meer Nederlanders in maart
Hoewel er dit jaar in verhouding minder sneeuw viel en het in maart soms erg mild was, reisden Nederlanders toch massaal af naar Tirol voor een wintersport. Het aantal overnachtingen lag deze maand met 792.293 overnachtingen ruim 30% hoger dan in 2024. Ook deze maand lieten de Duitsers het afweten met bijna 17% minder overnachtingen. De stijging zal mogelijk deels te maken hebben met het feit dat de krokusvakantie in Nederland vorig jaar geheel in februari viel en dit jaar ook gedeeltelijk in maart.
Economisch effect blijft stabiel
Volgens een eerste analyse van MCI Tourismus ligt de economische waarde van het winterseizoen in Tirol op 3,6 miljard euro. Inflatiegecorrigeerd betekent dat een minimale daling van -0,3% ten opzichte van het voorgaande seizoen.
“Geen vanzelfsprekend succes”
Tirols toerismeminister Mario Gerber (ÖVP) benadrukt dat deze cijfers gezien moeten worden tegen de achtergrond van klimaatverandering en veranderend reisgedrag. Volgens hem vraagt het wintertoerisme steeds meer aanpassingsvermogen en innovatie, onder meer via evenementen en initiatieven om ook de tussenseizoenen aantrekkelijk te maken.
Conclusie: ondanks een tegenvallende tweede helft van het seizoen, blijft het Tiroler wintertoerisme opmerkelijk veerkrachtig. Met goede cijfers tijdens Pasen in aantocht en een stijgende vraag uit Nederland, is er voorzichtig optimisme over de definitieve seizoensbalans.