De Jungfrau Region is flink aan het investeren in vernieuwingen in het skigebied. Eerder al werd project V-bahn Grindelwald voltooid met onder andere twee nieuwe liften en ook komende jaren staan er nieuwe liften op de planning. Deze zijn onderdeel van project Schilthornbahn 20XX. De plannen hiervoor liggen al een aantal jaar op tafel, maar de realisering komt nu steeds dichterbij. Afgelopen week werden er nieuwe details van project Schilthornbahn 20XX bekend gemaakt, die zetten we hieronder voor je op een rijtje.
Miljoenenproject Schilthornbahn 20XX
Met project Schilthornbahn 20XX staan de volgende vernieuwingen in de Jungfrau Region op het programma. Dit keer wordt het skigebied bij Mürren onder handen genomen. Wie op dit moment van Stechelberg in het dal helemaal naar boven naar de Schilthorn wilt, reist via vier secties. Dit zijn Stechelberg-Grimmelwald, Grimmelwald-Mürren, Mürren-Birg en Birg-Schilthorn. Hiervoor ben je ruim 30 minuten onderweg. Het nieuwe project gaat daar verandering in brengen. Als alle plannen straks uitgevoerd zijn, bestaat de reis uit nog maar 3 secties en ben je in slechts 20 minuten helemaal boven. Bovendien wordt de reis comfortabeler. Je hoeft minder over te stappen en de nieuwe gondels bieden de wintersporters meer ruimte. Als alles volgens planning verloopt, zijn de nieuwe liften eind 2026 klaar en kunnen we vanaf winter 2026/2027 het volledige traject uitproberen.
Bouwfases project Schilthornbahn 20XX
In eerste instantie zou het skigebied vorig jaar al beginnen met de bouw van het enorme project. Helaas gooide corona roet in het eten en hebben ze de start een jaartje uitgesteld. Omdat het zo’n enorm project is en de hoofdliften worden vervangen, is besloten project Schilthornbahn 20XX op te delen in verschillende bouwfases. Zo hebben wintersporters en vakantiegangers zo weinig mogelijk last van de bouwwerkzaamheden. In de winterseizoenen 2024/2025 en 2025/2026 zullen de nieuwe liften zelfs parallel lopen met de oude liften om het skiseizoen te kunnen blijven garanderen. Eind 2024 gaat de eerste sectie in gebruik, de seizoenen daarop volgen de andere delen van de nieuwe Schilthornbahn. De video hieronder laat zien hoe het nieuwe project eruit komt te zien.
In 3 fases naar de Schilthorn
Als project Schilthornbahn 20XX over een paar jaar volledig voltooid is, kun je in drie fases naar boven: Stechelberg-Mürren, Mürren-Birg en Birg-Schilthorn. Elke sectie heeft twee grote gondels die onafhankelijk van elkaar kunnen draaien. De details per fase zetten we hieronder voor je op een rijtje.
Details sectie 1: Stechelberg-Mürren
Als de eerste sectie is voltooid, kun je straks zonder overstap in Grimmelwald van Stechelberg naar Mürren. Met een stijgingspercentage van 160% is dit een van de steilste gondels ter wereld. De feiten en cijfers zetten we hieronder voor je op een rijtje:
- Soort lift: kabelbaan met twee gondels
- Aantal personen per gondel: 85
- Hoogte dalstation: 866 meter
- Hoogte bergstation: 1641 meter
- Lengte traject: 1194 meter
- Hoogteverschil: 775 meter
- Snelheid: 7 meter per seconde
- Duur rit: 6:40 minuten
- Capaciteit: 800 personen per uur
Details sectie 2: Mürren-Birg
Voor de secties Mürren-Birg en Birg-Schilthorn is gekozen voor een funifor, oftewel een constructie waarbij de gondel aan twee kabels hangt. Dit maakt het mogelijk om de lift met harde wind langer te laten draaien. In plaats van dat de lift bij wind van 60 km/u dicht moet, kan deze nu blijven draaien tot wind van 90 km/h. De details van de tweede sectie van project Schilthornbahn 20XX vind je hieronder.
- Soort lift: funifor met twee gondels
- Aantal personen per gondel: 100
- Hoogte dalstation: 1641 meter
- Hoogte bergstation: 2677 meter
- Lengte traject: 2774 meter
- Hoogteverschil: 1035 meter
- Snelheid: 12 meter per seconde
- Duur rit: 5 minuten
- Capaciteit: 800 personen per uur
Details sectie 3: Birg-Schilthorn
De laatste fase van project Schilthornbahn 20XX brengt je van Birg naar Schilthorn, naar het bekende bergrestaurant Piz Gloria. Hier is de James Bond-film On Her Majesty’s Secret Service opgenomen en dat is op de dag van vandaag nog steeds te zien. Er zijn verschillende bezienswaardigheden uit de film te bewonderen en leuke activiteiten te doen. Deze sectie van de lift eindigt onder het restaurant.
- Soort lift: funifor met twee gondels
- Aantal personen per gondel: 100
- Hoogte dalstation: 2677 meter
- Hoogte bergstation: 2960 meter
- Lengte traject: 1751 meter
- Hoogteverschil: 283 meter
- Snelheid: 7,5 meter per seconde
- Duur rit: 4:20 minuten
- Capaciteit: 800 personen per uur