Misschien heb je het vorig jaar meegekregen, er was namelijk veel ophef rondom het nieuwe skimerk Van Deer, van oud-wedstrijdskiër Marchel Hirscher. Het logo van het nieuwe merk werd niet goedgekeurd door de FIS. Als gevolg hiervan moesten de wedstrijdskiërs stickers over het Van Deer logo plakken tijdens de World Cup wedstrijden. Dit jaar is de ophef nog niet voorbij en komt Van Deer met een nieuwe stunt nadat het logo wederom afgekeurd is. Eentje waar jij als ‘gewone’ wintersporter ook van kunt meegenieten.
Ophef rondom logo Van Deer
Waar deze hele ophef eigenlijk over gaat? Het skimerk Van Deer, dat samenwerkt met Red Bull, heeft vlak voor skiseizoen 2022/2023 een logo gecrëerd dat niet voldeed aan de FIS-richtlijnen. Het officiële logo bestaat uit een hert, de naam ‘Van Deer’ en een rode stier. Deze rode stier is bekend van het Red Bull logo. Het grote probleem voor de FIS is deze stier van Red Bull. Deze fabrikant maakt hoofdzakelijk niet-sportuitrusting en dat is niet in lijn met de richtlijnen. Omdat het logo was afgekeurd hebben enkele wedstrijdskiërs in de World Cup, onder andere de bekende skiër Henrik Kristoffersen, geskied met ski’s waarbij het logo werd afgedekt met een zwart stukje tape.
Nieuwe logo van Van Deer
Voor skiseizoen 2023/2024 is er een nieuw logo ontwikkeld. Hierbij is de rode stier vervangen door een grafische vormgeving van het woord ‘Racing’. Nu, nog minder dan een maand voor de eerste World Cup wedstrijd in Sölden, is het logo weer afgekeurd door de FIS. Waarom? Aldus de FIS lijken de rode letters en de manier waarop het woord ‘Racing’ is vormgegeven nog te veel op de Red Bull stier. Opnieuw moeten de logo’s afgepakt worden tijdens de World Cup wedstrijden. Als reactie op deze beslissing heeft Van Deer nu een nieuwe marketingstunt.
Bij aankoop van ski’s krijg je een sticker
Op de marketingafdeling van Van Deer hebben ze de afgelopen dagen niet stilgezeten! Er is een nieuwe actie bedacht: in de toekomst krijgen alle klanten bij de aankoop van nieuwe ski’s een sticker om het logo af te dekken. Onder het motto: ‘Be like Henrik’, wat weer verwijst naar Henrik Kristoffersen, is er zo op een creatieve manier gereageerd op deze beslissing van de FIS. Tijdens de World Cup worden stickers gebruikt voor het afpakken van het logo. Deze stickers krijgen de ‘reguliere’ wintersporters nu dus ook mee naar huis na een aankoop!
Zo ziet het officiële logo eruit:
Dit is het aangepast, en dus ook weer afgekeurde, logo voor de wedstrijdskiërs: