© Unsplash/Christian ter Maat

La Grave opnieuw op scherp: komt de kabelbaan er nu wél?

In het Franse La Grave, bekend als een van de puurste freeridebestemmingen van Europa, staat het lang besproken derde deel van de kabelbaan opnieuw ter discussie. Een beslissende onderhandelingsfase tussen overheid, milieuorganisaties en lokale stakeholders moet deze zomer duidelijk maken of het project, cruciaal voor het voortbestaan van het skigebied, door mag gaan.

Laatste kans voor omstreden kabelbaan

De kabelbaan van La Grave – La Meije is een begrip onder freeriders. Het unieke gebied, dat geen geprepareerde pistes kent, is puur gericht op off-piste skiën. In 2025 wordt een nieuwe onderhandelingsfase gestart over de bouw van een derde kabelbaantraject: een uitbreiding van het huidige systeem van 3200 meter (Col des Ruillans) naar 3600 meter hoogte (Dôme de la Lauze), over een afstand van 1,8 kilometer. De cabine biedt plaats aan 35 personen. In dit artikel zie je een afbeelding van de oude en nieuwe situatie.

Werkzaamheden geblokkeerd

Hoewel het project in 2022 formeel werd goedgekeurd, wisten milieuactivisten in 2023 de start van de werkzaamheden te blokkeren. De Franse overheid heeft nu het initiatief genomen om met alle partijen rond de tafel te gaan, met als doel het project aan te passen of een duurzamer alternatief te vinden dat recht doet aan de bescherming van het gletsjerlandschap.

Balans tussen natuur en noodzaak

Volgens de burgemeester van La Grave, Jean-Pierre Pic, is het project essentieel voor het voortbestaan van het dorp. Door technische problemen stond de lift het afgelopen seizoen maanden stil, wat grote economische gevolgen had. “We willen het karakter van La Grave behouden, geen tweede Chamonix worden,” benadrukt hij. Tegelijk is er volgens hem groeiend begrip voor het belang van het nieuwe kabelbaantraject. Milieuorganisaties vrezen echter schade aan de biodiversiteit en wijzen op het symbolische belang van 2025, uitgeroepen door de VN als Internationaal Jaar van de Gletsjers. Ze betwijfelen of het project verenigbaar is met de noodzakelijke bescherming van het kwetsbare hooggebergte.

Wat staat er op het spel?

Naast de bouw van het kabelbaantraject omvat het project ook de renovatie van het restaurant bij het bergstation op 3200 meter hoogte. Daarnaast zou het verouderde en vervuilende sleepliftsysteem, dat momenteel alleen bereikbaar is via een sneeuwruimer met dieselmotor, vervangen worden. De geplande kabelbaan zou niet alleen efficiënter zijn, maar ook milieuvriendelijker. Een belangrijk argument voor de voorstanders. De investering is inmiddels opgelopen tot 14 miljoen euro, waarvan 4 miljoen uit publieke middelen. De uitkomst van de onderhandelingen deze zomer, zal bepalen of de werkzaamheden dit najaar alsnog van start kunnen gaan.

Is er nog toekomst voor La Grave?

De toekomst van La Grave – La Meije hangt aan een zijden draadje. De onderhandelingen moeten uitwijzen of er ruimte is voor een compromis tussen behoud van het unieke alpiene karakter van het gebied en de noodzaak om de infrastructuur te moderniseren. Wat zeker is: deze zomer wordt beslissend voor de toekomst van een van de meest legendarische freeridegebieden van Europa.

Deel dit artikel:

Waar ben je naar op zoek?