Klachten verhoogde skipasprijzen niet altijd terecht

Nieuws
door Frank

Europese skigebieden investeren jaarlijks miljoenen euro’s in de resorts om uiteindelijk te kunnen voldoen aan de wensen van de consumenten. Door deze investeringen hebben de consumenten elk jaar weer te maken met verhoogde liftprijzen en lijkt de wintersportvakantie alleen maar duurder en duurder te worden. Consumenten klagen dan ook over de steeds duurder wordende skipassen, maar is dit wel altijd terecht?

“Over het algemeen zijn de skigebieden met goede sneeuwzekerheid, moderne skiliften en goede infrastructuur duurder in vergelijking met andere skigebieden. Zermatt heeft bijvoorbeeld afgelopen vier jaar 92 miljoen Zwitserse frank geinvesteerd in de verbetering van de infrastructuur. Dit alles, om de consumenten zonder enige frustratie hun vakantie te laten vieren. De consument wil goede sneeuw, luxe en snelle skiliften en willen zonder problemen in het skigebied aan komen. Al deze eisen vergen grote investeringen en deze moeten simpelweg ook terugverdiend worden.” Aldus Markus Hasler, hoofd van de Zermatt bergbanen.

Veel skiliften zijn gebouwd in de jaren ’80 en ’90 en voldoen niet meer aan de hedendaagse technologische ontwikkelingen. Consumenten vinden lange wachtrijen vervelend en verwachten dan ook dat skigebieden de oude skiliften vervangen voor luxe zespersoons-skiliften. De kosten van de bouw van een skilift loopt al snel op in de miljoenen en dient doorberekend te worden in de skipasprijs. De investering moet tenslotte ook weer terugverdiend worden.

Skipassen worden dus alleen maar duurder. Alle ‘oude’ skiliften moeten vervangen worden door zes-persoons skiliften met automatische beugels, overkapping en verwarmde zittingen. De consument wil een skigebied waar gegarandeerde sneeuwzekerheid is en waar je tot laat in het seizoen kunt skien. Sneeuwkanonnen en andere sneeuwvoorzieningsapparatuur moeten aangelegd worden om aan deze vraag te kunnen voldoen. De prijzen stijgen, maar alles in het belang van de consument. “Jammer genoeg begrijpen de meeste consumenten niet dat grote investeringen in hun belang ook verhoogde skipasprijzen met zich mee brengen.”