© Fjällräven

In gesprek met Erik Bloomberg van Fjällräven: zo wordt een nieuwe collectie ontwikkeld

Afgelopen maart waren we aanwezig bij de lancering van de vernieuwde Bergtagen (ski)collectie van Fjällräven. Naast het feit dat het natuurlijk geweldig was om de nieuwe collectie als een van de eersten te zien en uit te proberen, spraken we ook met Erik Bloomberg (Head of Innovation) en Saskia Bloch (Global Sustainability Director) van Fjällräven. Superinteressant om te horen hoe zo’n collectie tot stand komt. Hoe bepaal je bijvoorbeeld de kleuren van een nieuwe jas of de plek van een jaszak?

Een stukje geschiedenis

Fjällräven begon in 1960 met een simpel idee van Åke Nordin: buitenspelen moest voor iedereen toegankelijker worden. Tijdens wandelingen in het noorden van Zweden merkte hij dat zijn rugzak oncomfortabel was. Hij bouwde zelf een houten frame om het gewicht beter te verdelen. Dat slimme ontwerp groeide uit tot een iconisch outdoormerk. Klassiekers als de Greenland Jacket en de Kånken-rugzak zijn nog steeds populair. Duurzaamheid is altijd een kernwaarde geweest: producten zijn ontworpen om lang mee te gaan, en kunnen gerepareerd worden. Duurzaamheid zit er niet als marketinglaagje op, maar echt in het ontwerp. Alles wordt met respect voor de natuur geproduceerd.

Wintersport en de Bergtagen collectie

Hoewel Fjällräven begon als merk voor wandelaars, richt het zich de laatste jaren steeds meer op wintersporters. Met producten die bestand zijn tegen kou en ruige omstandigheden – van jassen en broeken tot rugzakken voor (backcountry-)skiën – biedt het merk alles voor de winter. Komend winterseizoen 2025-2026 wordt de Bergtagencollectie, die sinds 2017 bestaat, opnieuw gelanceerd. De focus ligt op functionaliteit en duurzaamheid, perfect voor de milieubewuste wintersporter.

Testen van de nieuwe producten

In Garmisch-Partenkirchen mocht ik de collectie testen: een nieuwe skirugzak, een Gore-Tex shellpak, een midlayer en een merinowollen thermoshirt. Alles ziet er geweldig uit en voelt degelijk aan. De prijzen zijn fors – alleen al de jas zal rond de €900 kosten – maar je merkt meteen dat het geen doorsnee wintersportkleding is. Er zijn ook modellen van €300 en €600, elk met andere eigenschappen. Tijdens het testen wordt al snel duidelijk dat het allemaal gewoon goed in elkaar zit en is overdacht. Ook de rugzak tikt alle boxen aan die je van een goede skirugzak verwacht, maar is daarnaast ook gewoon mooi om te zien en ook in het dagelijks leven prima te gebruiken. Tijd om Erik te vragen hoe dit allemaal tot stand komt.

Interview met Erik BloombergHead of Innovation

Hoe lang duurt het om een nieuwe collectie te ontwikkelen?

“Gemiddeld twee jaar. Voor de nieuwe Bergtagencollectie hebben we er 3,5 jaar over gedaan. We wilden iets écht goeds neerzetten en dit ook veel testen. Alles is doordacht, van de capuchon zodat deze geschikt is voor meerdere activiteiten tot de juiste plek van een jaszak. Daarnaast willen we dat onderdelen makkelijk te repareren zijn, dus koorden zijn goed bereikbaar en ritsen extra stevig. We houden ook bij welke reparaties vaak voorkomen, zodat we toekomstige versies kunnen verbeteren.”

Waar worden jullie producten ontworpen?

“In onze eigen werkplaats in Stockholm. Veel merken laten prototypes maken in verre fabrieken, maar wij doen het zelf. Op 200 meter ligt een skihelling waar we meteen kunnen testen. Zo blijven we echt verbonden met het product.”

Welke trends zie je in outdoor- en skikleding?

“We keren terug naar de basis. Mensen willen liever één goed product dat lang meegaat en voor meerdere activiteiten geschikt is. In plaats van aparte jassen voor golf, wandelen en skiën, zoeken ze iets dat alles kan.”

Wat is Fjällrävens belangrijkste ontwikkeling?

“De Bergtagencollectie. En onze hernieuwde samenwerking met Gore, zodat we kwalitatief topmateriaal hebben, geschikt voor bergsport en skiën.”

Waarom richten jullie je nu meer op skiën?

“Aanvankelijk waren we meer gericht op outdoorsporten als alpinisme en hiken, maar toen we bij onszelf nagingen wat wijzelf graag doen als we in de bergen zijn, kwamen we snel op skiën en toerskiën. Dus wilden we producten maken die daarbij passen. En we tonen nu ook een diverser beeld in onze campagnes: jong en oud, snowboarders en skiërs.”

Hoe kiezen jullie kleuren?

“We hebben zeven vaste kleuren, sommige al sinds de jaren ’80. Die mixen we creatief, bijvoorbeeld met oranje accenten bij jagersgroen. We baseren onze keuzes niet op andere merken. Zelfs kleine kleurwissels, zoals de koordjes, zorgen voor vernieuwing.”

Maken jullie elk jaar een nieuwe collectie?

“Nee. Er komen wel nieuwe items bij, maar de basis blijft. De huidige producten zijn goed en die blijven wel even. Misschien voegen we een kleur toe, maar onze zeven hoofdkleuren blijven voorlopig. Soms wisselen we kleuren onderling.”

Hoe onderscheiden jullie je van andere merken?

“We zetten in op duurzaamheid. Geen snelle trends, maar producten die je jarenlang gebruikt én kunt repareren. We geven klanten ook tips om goed voor hun spullen te zorgen. Zo ontstaat er een emotionele band met het product en zorgen ze er hopelijk goed voor.”

Hoe lang moet een shell jas meegaan?

“Dat hangt af van gebruik. Als een berggids hem twee maanden draagt, staat dat gelijk aan vijf tot zeven jaar gebruik door iemand met een kantoorbaan. Tien jaar moet makkelijk kunnen. Twintig jaar? Dan moet je hem goed onderhouden: schoonhouden, impregneren en op tijd repareren.”

Hoe vaak moet je een jas wassen?

“Na een week wintersport sowieso. Maar liever zonder wasmiddel, want dat tast de impregnering aan. Alleen water op 40 graden is vaak al genoeg. Er zitten altijd zeepresten in de wasmachine, en dat is voldoende als een item niet heel smerig is. Alleen water zorgt ervoor dat het zout als gevolg van zweten verdwijnt. Een vieze jas neemt door dit zout juist water op, wat je dus niet wilt. En na het wassen, drogen met een beetje hitte om de waterafstotende laag te activeren. Sinds we geen PFC’s meer gebruiken, moet je wel iets vaker opnieuw impregneren, max. één keer per jaar.”

Duurzaamheid volgens Saskia BlochGlobal Sustainability Director

Welke duurzame stappen willen jullie nog zetten?

“Hoewel we al flinke stappen hebben gezet, zijn er nog belangrijke verbeterpunten. Ik zou graag meer investeren in innovatieve materialen met een lage impact, zoals biologisch afbreekbare of hernieuwbare stoffen die toch duurzaam zijn. Ook willen we meer transparantie in onze toeleveringsketen via traceerbaarheid, zodat we de volledige levenscyclus van onze producten beter begrijpen. Daarnaast zie ik kansen in nauwere samenwerking met leveranciers, met als doel de CO₂-uitstoot in de hele keten te verminderen – van productie tot logistiek. Tot slot wil ik meer circulaire modellen verkennen, zoals terugnameprogramma’s, reparaties en gebruikseducatie. Duurzaamheid is geen eindbestemming, maar een proces dat we blijven verbeteren.”

Zijn gerecyclede materialen net zo goed als traditionele stoffen?

“Dat is een veelgestelde – en best lastige – vraag. Het korte antwoord is: ja, in veel gevallen kunnen duurzame materialen, vooral die van gerecyclede stoffen, zeker even sterk en duurzaam zijn als traditionele materialen. Gerecyclede materialen, zoals nylon en polyester, worden tegenwoordig zó ontwikkeld dat ze geschikt zijn voor intensief outdoorgebruik. Niet alle gerecyclede vezels zijn even sterk – ze kunnen korter zijn – maar door slimme mengtechnieken of weefmethodes kunnen we prestaties behalen die gelijkwaardig zijn aan klassieke stoffen, soms zelfs beter. Hoe lang een kledingstuk meegaat, hangt vooral af van ontwerp, gebruik en onderhoud. Een goed gemaakte jas van duurzame materialen kan zeker net zo lang meegaan als een conventionele variant. Wij testen daar actief op.”

Conclusie: met een andere blik naar nieuwe items kijken

Ik vond het enorm interessant te zien en te horen hoe Fjällräven niet alleen nadenkt over kleding, maar ook over verantwoordelijkheid, gebruiksgemak en duurzaamheid. Er steekt zoveel meer achter die nieuwe wintersportjas dan je in eerste instantie misschien denkt!

Deel dit artikel:

Waar ben je naar op zoek?