Veel wintersporters praten nog steeds over de strijd tussen snowboarders en skiërs. Waar dit vroeger wellicht het geval was, is dit tegenwoordig bijna niet meer van toepassing. Toch is het beeld van 10 jaar geleden, waarbij snowboarden nog razend populair en skiën echt ‘niet cool’ was, al lang niet meer actueel. Er is in de laatste jaren een duidelijke verschuiving geweest en skiën is weer helemaal ‘hot’. De diversiteit maakt de sport weer interessant, waardoor er een grote doelgroep wordt aangesproken.
Een paar hele dikke ‘fatboys’ voor die ultieme poederdag, wendbare twintips voor in het funpark, of een all mountain ski om heerlijk mee over de piste te carven. Nieuw soort ski’s en een gebrek aan sneeuw zijn mogelijke redenen van de daling aan populariteit waar de ooit zo ‘edgy’ snowboard sport het afgelopen decennium mee te maken heeft gekregen. Experts uit de snowboard industrie zeggen dat het een teken van volwassenwording van de sport is. Het snowboarden kende in de jaren ’90 en het nieuwe millennium nog een explosieve groei.
Tussen 2003 en 2013 is er volgens de National Sporting Goods Association echter een drastische daling van maar liefst 28% aan deelname aan de sport te zien. Ook het alpine skiën heeft in deze periode een klap gekregen, maar met een daling van 10% wel minder dan het snowboarden. Volgens Jeff Boliba, Vice President Global Resorts bij Burton Snowboards, is het snowboarden zeker door een soort rijpingsfase gegaan. “We hebben fasen gekend waarbij we de snelst groeiende sport ter wereld waren, we hebben fasen gehad waar bij de groei een beetje stagneerde en dan bereik je een fase waarbij de economie crasht en snowboarders zeker werden beïnvloed”.
Ook de snowboard verkoopcijfers zijn sinds de piek in 2008-2009 met maar liefst 25 procent gedaald, dit terwijl de skiverkoop in deze periode met 1,5% is gestegen. Daarbij waren er volgens de NGA tussen 2010 en 2013 gemiddeld 5 miljoen snowboarders en 6,8 miljoen skiërs. De snowboard industrie heeft alle zeilen bijgezet om de cijfers te doen keren en verwachten hier binnen afzienbare tijd ook de resultaten van te gaan zien. Zo heeft Burton Snowboards ‘learn-to-ride’ snowboard parken opgezet om jonge kinderen te leren boarden en laten ze wereldwijd jonge studenten kennis maken met de sport tijdens gymlessen op school.
De echte “wij-vs-zij” mentaliteit van de snowboarders en de skiërs van vroeger heerst niet meer, je bent niet meer óf een skiër óf een snowboarder. Velen beoefenen tegenwoordig allebei en profiteren zo van het beste van beide werelden. Overigens… alle cijfers, informatie en statistieken uit dit artikel zijn gebaseerd op onderzoek binnen de Amerikaanse markt. Of snowboarden in Europa ook zo in populariteit gedaald is laten we dus nog maar even in het midden… wat denk jij?