Dit jaar staan er grote wegwerkzaamheden aan de Tauernautobahn (A10) in Oostenrijk op de planning. Kabelbaanexploitanten vrezen nu al voor de verkeersdrukte en verliezen die kunnen ontstaan door bouwwerkzaamheden aan de belangrijke snelweg in Salzburg. Er staat een grote herontwikkeling gepland van de tunnelketen tussen Golling en Werfen. Dit zorgt waarschijnlijk voor veel hinder voor wintersporters die gebruik maken van deze snelweg.
Herontwikkeling van de Tauernautobahn
De plannen van de ASFINAG in Oostenrijk zorgen voor grote onrust bij de Salzburger kabelbanen. Vanaf 12 september worden vijf tunnels op het traject tussen Golling (Tennengau) en Werfen (Pongau) gerenoveerd en hiervoor wordt één van de twee rijbanen afgesloten. Bij normaal woon-werkverkeer verwacht de ASFINAG nu al een vertraging van zo’n 35 minuten op de Tauernautobahn door de herontwikkeling. Tijdens het winterseizoen en de piekmomenten loopt deze vertraging alleen maar verder op. Vanaf de herfst komt er een actuele voorspelling van de vertraging in de winter van de ASFINAG online.
››› Alles over de tunnelrenovatie tussen Golling en Werfen van de ASFINAG
Groot verlies voor skigebieden
De skigebieden gaan er door de belemmering op de weg vanuit dat voornamelijk dagjesmensen andere skigebieden kiezen om de snelweg te mijden. De CEO van Snow Space Salzburg verwacht een daling van 30% in dagbezoekers en een verlies van € 120 miljoen in de regio. “De snelweg is enorm belangrijk voor ons. Vier verschillende skigebieden zijn alleen via de A10 te bereiken. Het geeft ons een akelig gevoel dat onze levensader stil komt te liggen. We hopen daarom nog steeds op een oplossing”, zegt hij in een artikel van de ORF.
Oplossing?
Vertegenwoordigers van de gemeentelijke en provinciale politiek kunnen de zorgen van de kabelbaanexploitanten goed begrijpen. Er zullen dus ook een aantal maatregelen komen om de verkeershinder te minimaliseren. Er is al besloten dat er bijvoorbeeld nieuwe Park & Ride-plekken komen, zodat mensen vanaf hier kunnen carpoolen. Ook komen er pendelbussen die via een buslijn over de vluchtstrook mogen rijden. De mensen worden sowieso aangeraden om zoveel mogelijk met het openbaar vervoer te reizen. Maar volgens toerisme-experts zijn deze maatregelen nog onvoldoende. Ongeveer 80% van de wintersporters komt over het algemeen met de auto naar Oostenrijk voor de wintersport. Volgens de bouwmanager van de ASFINAG is een wijziging in de planning niet mogelijk, dit zou de periode waarin er gebouwd wordt alleen maar langer maken.
Het zou dus zomaar kunnen dat je komende winter een uurtje (of meer) langer met de auto onderweg bent om bij de wintersportgebieden in Salzburg te komen. Houd daar rekening mee! Misschien is het tijd om een wintersport met de trein te overwegen?