De Gotthardtunnel, een cruciale verkeersader die centraal Zwitserland verbindt met het zuidelijke kanton Ticino en de route van grote delen van West-Europa naar Italië, is tot nader order gesloten vanwege ernstige problemen. Het Bundesamt für Strassen (Astra), de Zwitserse wegenautoriteit, heeft besloten tot deze drastische maatregel nadat er een alarmerende scheur van 25 meter werd ontdekt in het plafond van de tunnel, gevolgd door het loskomen van betonfragmenten op de rijbaan. Gelukkig zijn er geen gewonden gevallen als gevolg van deze incidenten.
Gotthardtunnel veel gebruikt door wintersporters
De Gotthardtunnel, die al sinds 1980 een vitale schakel is voor het autoverkeer van en naar Italië, is nu volledig gesloten, en het herstel en de duur van de sluiting zijn nog onbekend. Het is duidelijk dat dit grote gevolgen heeft voor het vakantieverkeer naar Italië, aangezien automobilisten en vrachtwagens gedwongen worden om alternatieve routes te nemen. Momenteel wordt het verkeer omgeleid via de Gotthardpas, een smalle en bochtige weg, of via de San Bernardino-tunnel, die ook enige overlast ondervindt vanwege aanstaand onderhoudswerk dat gepland staat in oktober. In het winterseizoen wordt de Gotthardtunnel veel gebruikt door wintersporters. Hopelijk is voor de winter de tunnel weer in gebruik.
Gotthardtunnel gesloten: niet de eerste keer
Deze tunnelincidenten doen denken aan een tragische gebeurtenis uit het verleden. In 2001 werd de Gotthard-autotunnel gedurende twee maanden gesloten vanwege een zware vrachtwagenbotsing met fatale gevolgen. Bij dit ongeval brak er brand uit, en door de intense hitte stortte het plafond over een lengte van 100 meter in. Deze ramp eiste het leven van elf mensen en leidde tot aanzienlijke verbeteringen in de tunnelveiligheid.
Ook problemen met spoortunnel
Helaas zijn de problemen niet beperkt tot de autotunnel. De Gotthard-Basistunnel, een belangrijke spoorverbinding, is al een maand gesloten voor passagierstreinen vanwege een ontsporing en schade aan het spoor over een lengte van 7 kilometer. Het herstel van deze tunnel zal naar verwachting nog maanden in beslag nemen en heeft gevolgen voor het treinverkeer komende winter.
Zowel de autoriteiten als ingenieurs staan voor aanzienlijke uitdagingen om deze belangrijke verkeersroutes zo snel en veilig mogelijk weer operationeel te maken. In de tussentijd moeten reizigers en transporteurs alternatieve routes overwegen en rekening houden met mogelijke vertragingen in hun reisplannen.