Waarom iets weggooien als het nog prima werkt? Dat dachten ze in het Oostenrijkse Forstau ook. Daarom zetten ze daar deze zomer geen nieuwe lift, maar een tweedehands lift neer. Die lift komt uit Großarl, dat ook onderdeel is van Ski amadé, en wacht nu al bijna twee jaar totdat ‘ie opnieuw in gebruik genomen kan worden.
Gondellift uit Großarl krijgt nieuw leven
Het skigebied Fageralm in Forstau (Pongau) maakt zich op voor een bijzondere upgrade: in de zomer van 2025 wordt hier de eerste tweedehands gondelbaan van Salzburg opgebouwd. De oude gondelbaan uit Großarl, de Hochbrand I, werd twee jaar geleden aangeschaft, maar door vertraging in de vergunningen liep de bouw een jaar uit. Nu is de natuurbeschermingsvergunning definitief goedgekeurd, en kan de installatie van start gaan.
Nieuwe gondel vervangt oude tweezitters
Met de komst van de tweedehands gondelbaan worden niet één, maar twee tweepersoons stoeltjesliften, die al veertig jaar dienstdoen, vervangen. De nieuwe lift zal sneller en comfortabeler zijn, zegt Daniel Berchthaller, directeur van Reiteralm Bergbahnen tegen ORF: “We nemen de mechanische onderdelen over, inclusief 42 gondels, de dal- en bergstations en tien liftpalen. De essentiële onderdelen, zoals de motor, besturing en kabels, worden volledig vernieuwd.”
Vergunningstraject verliep moeizaam
Hoewel in Großarl al een nieuwe tienpersoons gondel draait – de Kieserlbahn, was de overplaatsing van de oude lift naar Forstau niet eenvoudig. De milieudienst van de deelstaat Salzburg maakte bezwaar tegen het hergebruik van de gondelbaan. Na vier jaar lobbyen en onderhandelen is nu de natuurbeschermingsvergunning toegekend, maar de laatste goedkeuringen voor de kabelbaanvergunning zijn nog in behandeling. Berchthaller benadrukt het belang van dit project: “Het is niet alleen een duurzame oplossing, maar ook een essentiële investering voor de toeristische toekomst van Forstau.”

Duurzaam en kostenbesparend
Dankzij de hergebruikte gondelbaan bespaart Fageralm 50% op de bouwkosten. Naast de kostenbesparing levert de nieuwe lift ook een forse tijdswinst op: waar wintersporters nu 25 tot 30 minuten nodig hebben om de top op 1.700 meter te bereiken, zal dit met de nieuwe gondel nog maar 12 minuten duren. Bovendien vervangt de gondel twee bestaande liften, wat de efficiëntie in het skigebied aanzienlijk verhoogt. De bouw start in de zomer en de opening van de nieuwe Fageralmbahn staat gepland voor december 2025.
30 kilometer verderop
Regelmatig worden oude liften uit Oostenrijk geëxporteerd en in andere, soms verre landen opnieuw gebruikt. Dit keer is de verhuizing niet zover. Hemelsbreed hebben we het over zo’n 30 kilometer.