Wintersporters die bekend zijn met het Zillertal, zijn ook bekend met de rode trein die door het dal rijdt. Een ouderwetse trein die in 2022 wellicht vervangen gaat worden voor een duurzamere variant. De trein die op dit moment op diesel rijdt, gaat misschien wel vervangen worden voor een trein die zich met waterstof van punt A naar B verplaatst. Dat gaat even wennen worden voor veel toeristen. Het is nu afwachten of het voorgestelde project erdoorheen gaat komen!
De oude Zillertalbahn verbruikt elk jaar 800.000 liter diesel. Dit is volgens veel mensen niet meer van deze tijd, waardoor er sinds afgelopen zomer gesprekken zijn gestart voor het vervangen van deze brandstofslurper. De eerste keuze is dan ook gevallen op een trein die zowel op elektriciteit als waterstof kan rijden. Er is nog geen definitief besluit genomen over de nieuwe trein, maar dat er iets moet veranderen is een feit. De trein blijft uiteraard in stand, want dit legendarische vervoermiddel is al vanaf 1902 werkzaam in het Zillertal.
Waterstof
Als het project doorgaat dan is de Zillertalbahn de eerste spoortrein die op waterstof rijdt. Het is overigens nog wel afwachten of alles daadwerkelijk in werking gezet wordt. De totaal kost het realiseren van dit project 80 miljoen euro. Een flinke investering, waarbij er gekeken gaat worden hoe dit gefinanceerd moet worden.
Niet alleen de duurzaamheid is een belangrijk focuspunt van de nieuwe trein. Ook het verlichten van de infrastructuur in het dal is een reden om de oude trein te vervangen. Zo moet met het nieuwe plan ook de mogelijkheid gaan ontstaan dat wintersporters direct bij de skigebieden aan gaan komen. Drie skigebieden in het Zillertal worden op die manier ook direct bereikbaar per trein!