Eén op de vijf liften van kabelbaangigant Doppelmayr wordt nu in steden gebouwd

Kabelbanen winnen wereldwijd snel terrein als modern openbaar vervoermiddel. Volgens de Oostenrijkse fabrikant Doppelmayr, wereldmarktleider op het gebied van kabelbaantechnologie, wordt tegenwoordig één op de vijf nieuwe kabelbanen in een stedelijke omgeving gebouwd. Toch blijft Oostenrijk zelf opvallend achter: daar is nog geen enkele stedelijke kabelbaan gerealiseerd, ondanks vele plannen.

Wereldwijd in opmars

In steden als La Paz (Bolivia), Mexico-Stad en diverse grote metropolen in Afrika en Azië zijn kabelbanen al lang geen toeristische attractie meer, maar volwaardige vervoersaders. In La Paz vervoert een netwerk van tien lijnen dagelijks meer dan 300.000 mensen. Ook in Mexico zijn al meerdere lijnen operationeel, gebouwd door Doppelmayr. “Wij verbinden moeilijk bereikbare stadsdelen of infrastructuurbarrières zoals rivieren snel en betaalbaar met de bestaande vervoersstructuur,” zegt Reinhard Fitz, hoofd international business development bij Doppelmayr. Met een capaciteit van tot 8000 passagiers per uur, kunnen moderne kabelbanen volgens Fitz concurreren met trams en zelfs metrolijnen. En dat tegen een fractie van de kosten en in een veel kortere bouwtijd.

Parijs: eerste grootstedelijk project in Europa

In het Franse Parijs wordt momenteel het eerste grote stedelijke kabelbaanproject van Europa gebouwd. Vanaf het najaar van 2025 zal een traject van bijna 5 kilometer met vijf stations het zuiden van de stad verbinden met het metronetwerk. De kosten bedragen ongeveer 110 miljoen euro. Ook dit project wordt gerealiseerd door Doppelmayr

Oostenrijk blijft voorzichtig

In Oostenrijk ligt het onderwerp gevoeliger. Ondanks eerdere plannen in steden als Salzburg, Graz, Linz en Innsbruck, zijn concrete stappen tot nu toe uitgebleven. “De bestaande stedelijke vervoersnetwerken zijn al sterk uitgebouwd. Bovendien zouden kabelbanen door dichtbebouwde gebieden moeten lopen, wat automatisch leidt tot bezwaarschriften en langdurige discussies”, aldus mobiliteitsexpert Stefan Tischler van de Universiteit Innsbruck. Toch leeft het idee: in Innsbruck werd twee jaar geleden een haalbaarheidsstudie uitgevoerd naar een kabelbaan tussen de stad en de dorpen Igls en Lans. Tot uitvoering kwam het echter (nog) niet.

ac_unit

Schrijf je in voor de Skiinformatie nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws op wintersportgebied, weersvoorspellingen, live-updates uit de skigebieden en nog veel meer? Schrijf je nu in!

››› Inschrijven voor de nieuwsbrief!

Deel dit artikel:

Waar ben je naar op zoek?