Voor veel wintersporters is nog altijd niet duidelijk hoe dynamische skipasprijzen werken. Een onderzoek in Zwitserland heeft duidelijk gemaakt dat het moment van aankoop allesbepalend is voor de prijs. Het prijsverschil kan oplopen tot bijna 60%.
Iedereen betaalt andere prijs
Wie vroeger de skipas aanschaft, profiteert. Wie spontaan besluit te gaan skiën, is aanzienlijk meer kwijt. Dit is het idee achter dynamische skipasprijzen. Tijdens wintersportseizoen 2019/2020 maken al meer dan een dozijn skigebieden in Zwitserland gebruik van deze prijsstrategie. Het televisieprogramma 10vor10 heeft de dynamische skipasprijzen van tien skigebieden verzameld en onderzocht. Duidelijk werd dat het verschil in prijs en korting enorm kan zijn.
59% besparen op je skipas
In Arosa en St. Moritz kun je maximaal 59% besparen op de maximale prijs van de skipas. De minste korting wordt vergeven in Zermatt, hier betaal je maar slechts 9% minder wanneer je optimaal profiteert. Ook de Zwitserse Consumentenbond heeft de skipasprijzen onderzocht. Volgens hun is de samenstelling van de prijs volledig onduidelijk. Zo werd er totaal geen verband duidelijk ten aanzien van het weer of de dag van de week. Deze factoren vertoonden geen samenhang en prijzen lijken volstrekt willekeurig te zijn.
Koop een dag van tevoren
In Arosa-Lenzerheide kan je skipas voor dezelfde skidag tussen de 32 en 84 CHF kosten. Wie spontaan een dagje besluit te gaan skiën, betaalt rond de 20% meer, dan wanneer de skipas een dag van tevoren was gekocht.
In St. Moritz ligt het prijsverschil van een dagkaart tussen de 45 en 104 CHF. Opvallend is dat er geen bovengrens wordt gehanteerd. Al tijdens negen dagen is de skipasprijs boven de 100 CHF uitgestegen. “De prijs is volledig afhankelijk, van wat de gast wil betalen”, zegt Makus Meili van de plaatselijke Bergbahnen. “Wanneer de skipassen te duur worden, worden deze niet meer gekocht. Zo bepaalt de wintersporter zelf de hoogste prijs en hier heeft het weer natuurlijk ook invloed op”.
Win-winsituatie
Door diverse toerisme-organisaties worden de dynamische skipasprijzen gezien als een succes. Het is een win-winsituatie. Skigebieden kunnen de capaciteit van het skigebied beter benutten en consumenten kunnen hiervan profiteren, wanneer ze goed plannen en flexibel zijn.
Sara Stalder van de Consumentenbond beweert het tegendeel. “Het is duidelijk dat wintersporters de verliezers zijn. Er is alleen korting voor mensen die héél vroeg boeken.”