De komende jaren investeert de Duitse deelstaat Bayern miljoenen in de skigebieden. Zo staan er onder andere nieuwe liften en extra sneeuwkanonnen op de planning. Op deze manier hoopt de overheid meer toerisme aan te trekken. Er zijn echter ook tegengeluiden.
Subsidies
Skigebieden in de Duitse deelstaat Bayern kunnen subsidies aanvragen voor de bouw van nieuwe liften, sneeuwkanonnen en de aanleg van een kunstmatig meer. Hier maken de skigebieden dankbaar gebruik van. Op dit moment liggen er al acht financieringsaanvragen bij het ministerie van economische zaken.
Deze financieringsaanvragen bedragen zo’n 38,1 miljoen euro. Dit is meer dan twee keer zoveel dan dat er begroot is. Voor de nieuwe skiliftprojecten was er in 2019 en 2020 zo’n 9 miljoen euro gereserveerd. Gezien er nog meer aanvragen worden verwacht wil de minister van Economische zaken het bedrag van 2020 verdubbelen. Daarnaast is het subsidieprogramma verlengt tot tenminste 2022.
Kritiek van Groene Partij
Niet iedereen is blij met de subsidie die de overheid aan de skigebieden geeft. De politieke partij Die Grünen noemt dit zelfs gesubsidieerd vandalisme. Zij vinden de Beierse Alpen geen eventlocatie, maar een uniek cultuur- en natuurgebied die ook zonder technische snufjes bezoekers trekt. Daarbij vinden zij dat de bescherming van het berglandschap zwaarder telt dan de winsten van investeerders.
Aantrekken toerisme belangrijk
De minister van economische zaken is het hier niet mee eens. Het toerisme in Bayern heeft namelijk veel invloed op de economie. Daarnaast is er genoeg concurrentie vanuit het Middelgebergte en de Alpen. Als er geen financiële ondersteuning wordt geboden dan zullen de skigebieden verouderen en gaan veel wintersporters naar Oostenrijk of Tsjechië.
Vernieuwingen op de Söllereck
Vooral de Söllereck en de Nebelhorn in Oberstdorf profiteren van de subsidie. Alleen de Söllereck heeft voor de uitbreiding en modernisering van het ski- en wandelgebied al een subsidie van 14,8 miljoen euro aangevraagd. In 2022 zullen hier drie sleepliften vervangen zijn voor drie comfortabele stoeltjesliften. Daarnaast zal ook het middenstation van de Söllereckbahn worden vernieuwd en zal het aantal sneeuwkanonnen worden uitgebreid. Dit project kost in totaal zo’n 40 miljoen euro. De eerste nieuwe stoeltjeslift de Schrattenwangbahn wordt deze winter al in gebruik genomen.
Vernieuwingen op de Nebelhorn
Ook op de Nebelhorn is men begonnen met de vernieuwing van de Nebelhornbahn. Hier zijn ze in september gestart met bouwfase twee; de bouw van het nieuwe middenstation en de uitbreiding van het bergstation. In 2021 zal de oude skilift worden vervangen voor moderne gondels. Hierbij verdubbelt de capaciteit ten opzichte van de huidige lift. Voor de bouw ontvangen ze een subsidie van 12,3 miljoen euro.
Meer vernieuwingen
Bovendien willen investeerders in Grünten ook van de subsidie profiteren. Zij willen het vervallen skigebied op een hoogte van 1738 meter vernieuwen met een subsidie van 6,7 miljoen euro. Daarnaast krijgt de Hündlebahn in Oberstaufen nog 2,45 miljoen euro aan subsidies en ook de Spießerliften in Bad Hindelang zullen bijna 2 miljoen euro krijgen voor een nieuwe stoeltjeslift.
Angst voor kunstmatig sneeuwdecor
Christian Zwanziger, groen parlementslid en woordvoerder van het toerisme, is bang dat het project in de Allgäu voor een kunstmatig sneeuwdecor zal zorgen met te veel liften. Hij vindt dat de belangrijkste bronnen voor toerisme worden opgeheven, namelijk de natuur zelf. Daarnaast dateert het programma om de bouw van skiliften te bevorderen al uit 2009. In die 10 jaar heeft de overheid 40 projecten gesubsidieerd. Dit heeft de overheid bijna 52 miljoen euro gekost.