De geschiedenis van de skimode

Nieuws
door Frank

Toen na de tweede wereld oorlog skiën aan populairiteit won, heeft de ski mode ook een grote stap gemaakt. Door de mode werd skiën ineens populairder bij de vrouwen. Tot 1930 waren vooral de mannen die de skiwereld overheerste. Toen de skiënde vrouw steeds meer in kwam werd skiën meer een sociale prestige. De skimode begon pas echt een belangrijke rol te spelen in 1952 toen de Duitser Willy Bogner een nylon strech broek ontworp die in verschillende kleuren beschikbaar was. Dat was het begin van het mode tijdperk waar wij nu nog elk jaar mee bedolven worden.

De broek had een snelle uitstraling en kon door zowel vrouwen en mannen gedragen worden. De skiwereld kon er niet meer omheen. Mode zal een belangrijke rol spelen in de skiwereld.

In 1958 verscheen er een artikel in de New York Times waarin een vrouw skiresorts bezocht in sexy skipakken om mannen te lokken om over te gaan tot aankoop voor hun eigen vrouw. Op die manier probeerde merken hun mode aan de man te krijgen en meer publiciteit te geven.

Skimode winkels kwamen steeds meer en meer in beeld en gingen zich ook lokaliseren in de skigebieden zelf. Op die manier waren de sexy dames niet meer nodig in de skigebieden.

Steeds meer wedstrijd skiërs werden gesponserd door grote merken en deden jassen en broeken aan na de wedstrijd om de mode te laten zien. Dit zie je tegenwoordig ook nog heel veel gebeuren.

De skimode is tegenwoordig niet meer weg te denken van de skipistes. De meest kleurrijke en luxe skipakken zijn geen uitzondering meer tijdens de wintersportvakanties. Er worden steeds meer functionaliteiten aan de jas toegevoegd om de behoeften van de klant tot in de puntjes te voorzien.

De modewereld blijft zich ontwikkelen en ik ben erg benieuwd waar het naar toe gaat. Wat tegenwoordig veel gedaan wordt door merken is het gebruik van felle kleuren. Vooral snowboarders dragen deze kleren. Ik ben benieuwd wanneer dit overwaaid naar de skiërs, of zal volgend jaar weer een hele nieuwe trend opstaan?

Ik denk het wel….