© Skiinformatie.nl

Bier in de Oostenrijkse après-ski wordt duurder

Door de gestegen kosten voor onder andere energie, grondstoffen en logistiek, moet nu ook de wintersporter het budget voor de après-ski opschroeven. De grootste brouwerij in Oostenrijk, Brau Union Österreich, voert namelijk een prijsstijging door van 9,5% in de horeca. Hoeveel je precies zult betalen voor je biertje Oostenrijk duurder wordt voor de klant is nog niet helemaal duidelijk.

Bier in Oostenrijk wordt duurder

De Brau Union Österreich maakt in acht brouwerijen bier van dertien biermerken en vier cidermerken. Waarschijnlijk heb je tijdens de wintersport wel eens een biertjes van hen gedronken. Denk daarbij aan de merken Zipfer, Kaiser, Edelweiss, Gösser, Wieselburger, Schladminger, Schwechater en Puntigamer. Deze prijsaanpassing van de Brau Union komt niet uit het niets, maar restauranthouders in Oostenrijk staan nu wel voor een moeilijke keuze. Deze prijsstijging zal namelijk wel doorgerekend moeten worden naar de klant. Alleen moet de prijs wel reëel blijven…

De oorzaak van de prijsstijging

De Brau Union geeft als oorzaak van de prijsstijging de sterk gestegen kosten voor energie, grondstof, logistiek en personeel. En zij zijn niet de enige die overwegen om de prijs te verhogen. Ook andere bierbrouwerijen in Oostenrijk zijn het hiermee eens. Tevens brouwerij Ried (Opper-Oostenrijk) en brouwerij Zwettl (Neder-Oostenrijk) geven aan dat er een prijsstijging aan zit te komen, dat laat de Tiroler Tageszeitung weten. Een prijsverhoging per (paar) jaar is niet ongewoon. In 2019 was er ook al een stijging van de bierprijzen in Oostenrijk.

Gemiddeld € 4,- tot € 5,-

De woordvoerder van de restaurants in Steiermark heeft het tegen de ORF over ongeveer € 4,- tot € 5,- per biertje als nieuwe prijs. Hoe hoog de prijs precies zal worden hangt af van de berekeningen die de bedrijven gebruiken voor hun producten. Volgens hem is wel één ding duidelijk, de prijs zal ook voor de klant duurder worden. Vanaf februari voert de Brau Union de nieuwe prijzen door. Wanneer de stijging merkbaar zal zijn voor de consument, is nog niet duidelijk. Maar is de gast nog bereid om dit geld voor een biertje te betalen? Dat is de uitdaging voor de horeca in Oostenrijk. Hoeveel heb jij over voor een borrel in de après-ski?

Deel dit artikel:
Blijf op de hoogte!

Ontvang jij onze nieuwsbrief al?

 *
 *
Vul je e-mailadres in

Waar ben je naar op zoek?