Baas van de skiliften verdedigt skipasprijzen van € 79: “Ik snap de discussie niet”

De jaarlijkse discussie over de stijgende skipasprijzen in Oostenrijk is weer losgebarsten. Nu een dagkaart in de grootste skigebieden maximaal € 79 kosten, verdedigt de kabelbaanindustrie in Salzburg de prijsstijgingen met verwijzingen naar inflatie, energiekosten en andere luxe-uitgaven.

€ 79,- voor een dag skiën

Met een dagprijs die in de grootste Oostenrijkse regio’s oploopt tot € 79,- voor een volwassene, kost een dagje skiën voor een gezin (twee volwassenen, twee kinderen) al snel zo’n € 250,-. Hoewel de premiumregio’s, zoals Saalbach-Hinterglemm, record na record breken wat betreft bezoekersaantallen, blijft de prijsstijging een bron van ergernis voor veel wintersporters. Het Oostenrijkse platform Salzburg24 ging in gesprek met verschillende leidende personen van de skiliften in Salzburg.

Verdediging: “Vergelijkbaar met een dagje spa”

Isabella Dschulnigg-Geissler, algemeen directeur van Saalbacher Bergbahnen, begrijpt de discussie over de prijzen niet. Zij verdedigt de tarieven met een vergelijking naar andere vrijetijdsbestedingen: “Een kaartje voor een dagje thermaalbad, waar je in het water kunt springen en van de glijbanen kunt genieten, kost bijna hetzelfde. Het is vergelijkbaar met vliegen: je zou ook kunnen klagen dat eersteklastickets zo duur zijn geworden. Dagskipassen zijn slechts een klein aanbod, dat door ongeveer 15 procent van alle gasten wordt gebruikt.”

Dschulnigg-Geissler, die erkent dat € 79,- “een flinke prijs” is, benadrukt daarnaast de “bergervaring en de inflatie”, en de economische verantwoordelijkheid die de bergbanen dragen voor de regio.

De kostenstijging

Erich Egger, CEO van Schmittenhöhebahn en woordvoerder van de kabelbaanbranche, legt de prijsstijgingen uit als een direct gevolg van de inflatie en de stijgende bedrijfskosten. Volgens Egger zijn de personeelskosten de grootste kostenfactor. Daarnaast zijn de energiekosten gestegen naar 25 tot 30 procent van de totale kosten. De Schmittenhöhe-kabelbaan in Zell am See zag vorig jaar de energiekosten met ongeveer € 500.000 toenemen. “Die kosten moeten ergens worden opgevangen,” aldus Egger.

Ook Thomas Maierhofer van Gletscherbahnen Kaprun wijst op het buitenland. Hij stelt dat de Oostenrijkse skipassen een “hele goede deal” bieden in vergelijking met bijvoorbeeld Zwitserland of de Dolomieten, waar een dagkaart in het hoogseizoen maximaal € 86 kost.

Aanbod en internationale samenwerking

De liftbedrijven proberen de jaarlijkse prijsdiscussie te verzachten door alternatieve en aantrekkelijke aanbiedingen te promoten:

  • Alpin Card: Een combiticket voor drie regio’s (408 km aan pistes) kost € 840,- (oplopend naar € 1005,- na 9 december) voor een heel seizoen.
  • Jeugdkorting: Jongeren onder de 19 jaar kunnen op zaterdag skiën voor slechts € 15,-.
  • Gezinsbonus: Skipassen voor het derde en volgende kind zijn gratis.

Daarnaast is de “Alpin Card” partner geworden van de internationale “Epic Card” (die toegang biedt tot meer dan 80 skigebieden wereldwijd), in een poging om meer gasten uit de Verenigde Staten naar Oostenrijk te trekken. Dit moet de lokale economie ten goede komen.

Deel dit artikel:

Waar ben je naar op zoek?