Nog even en dan gaat de Olympische Winterspelen in Zuid-Korea van start. Een geweldig evenement waarbij een groot deel van de Nederlanders dagelijks aan de buis gekluisterd zitten. Voor de Oostenrijkers gaat het helemaal een bijzonder evenement worden, want veel producten uit Tirol zijn gebruikt bij de organisatie van de Olympische Winterspelen in Zuid-Korea. Zo is er veel kennis gedeeld vanuit Tirol over het prepareren van de pistes en zijn de meeste liften die aanwezig zijn in de regio gemaakt in Tirol. Oostenrijkse trots aan de andere kant van de wereld!
In het Olympische gebied waar de slalom en reuzenslalom gehouden worden zijn twee-derde van de liften gebouwd door het bekende bedrijf Leitner. De skiliftbouwer die je in bijna alle skigebieden in Oostenrijk voorbij ziet komen. In de omgeving worden deze lift namelijk gemaakt en zijn geëxporteerd naar Zuid-Korea. Een flinke operatie! Ook het toegangssysteem voor het Austria House is geregeld door het Oostenrijkse bedrijf Axess. Normaal zie je de toegangssystemen van Axess voornamelijk bij de ingang van skiliften. In dit huis willen zij de Oostenrijkse gastvrijheid overbrengen. In het Austria House waren tijdens de Winterspelen van Sochi circa 25.000 bezoekers gekomen. Dit jaar wordt er wederom drukte verwacht en schatten zij in dat er zelfs meer bezoekers naar het Austria House gaan komen.
Zelfs de reddingsleeën komen uit Tirol
De piste-technologie die altijd in Oostenrijk gebruikt wordt, gaat ook aanwezig zijn in Zuid-Korea. Zo hebben de Koreanen het bedrijf Steinbach Alpin uit Oberndorf ingeschakeld voor het ‘wedstrijdklaar’ maken van de pistes. “Door onze technologie blijft de piste van het begin tot het einde in goede conditie”. Ook de reddingsleeën (bananen) zijn van Oostenrijkse komaf, want het bedrijf Tyromont heeft een order ontvangen van tientallen sleeën.
Een logische stap
Voor de Koreanen is het inzetten van de Oostenrijkers een logische stap. In Oostenrijk zijn de gebieden en bedrijven al jaren werkzaam in de industrie, terwijl Korea zelf zich hier pas sinds kort op aan het richten is. De Koreanen zijn dan ook regelmatig op bezoek geweest in Oostenrijk om te praten over samenwerkingsmogelijkheden. Dit heeft blijkbaar geresulteerd in meerdere samenwerkingen, waarbij wij de Oostenrijkse merken regelmatig gaan terug zien op de beeldbuis.