Als het aan de Chinezen ligt heet het skimerk HEAD binnenkort 頭 (Google Translate). Chinese zakenlui hebben aangegeven interesse te hebben in de ski-industrie. Dat heeft onder andere te maken met de Winterspelen in Peking in 2022.
Overname
Alhoewel het nog even duurt voordat de Spelen er zijn hebben verschillende Chinese ondernemers hun interesse in skimerken laten blijken. Bij een bijeenkomst van de Europese skimerken werd duidelijk dat de Chinezen al bij alle grote spelers hebben aangeklopt. Zij hebben een overname aanbod echter afgeslagen. Voor nu in ieder geval, want er liggen wel degelijk kansen op de Chinese markt. Op dit moment worden in China circa 100.000 paar ski’s per seizoen verkocht. De helft van die ski’s komt uit China zelf, de andere helft uit het westen. Chinese ondernemers zien uiteraard kansen, zeker omdat de markt in China sterk groeit.
Skiliften gewild
Niet alleen de skimerken zijn gewild, ook is er vraag naar skiliften vanuit China. De Oostenrijkse bedrijven als Doppelmayer bemoeien zich bijvoorbeeld met de opbouw van skigebieden voor de Olympische Spelen. Aan Sotschi werden 40 liften geleverd en nu komen ook aanvragen voor Peking binnen. Tot nu toe worden er al een tot twee skiliften geleverd aan China, maar die vraag neemt toe. Overigens worden ook sneeuwkanonnen, toegangssystemen, pistenbully’s en zelfs skileraren gevraagd.
Toekomst
Met deze toenemende vraag vanuit China is het niet gek dat Chinezen kennis uit Europa willen kopen. Op dit moment hebben de Europese bedrijven de verkoop nog laten varen, maar vanwege de teruglopende markt de afgelopen jaren raakten skibedrijven in financiele problemen. De warme winters, een zwakkere conjunctuur en de trend die neigt naar huur van spullen is niet goed geweest voor de merken. Als dit zich doorzet is een verkoop aan China misschien toch wel slim. We wachten het af. De Völkl/K2 groep staat op dit moment te koop.