Mensen die gisteren in Engeland voor een ouderwets lekkere Toblerone reep naar de supermarkt gingen kwamen van een koude kermis thuis. Lekker was ‘ie nog steeds, maar hét kenmerk van de reep was verdwenen. Althans, een groot gedeelte daarvan. De Toblerone reep is een metamorfose ondergaan en heeft daarbij enkele bergtoppen verloren.
Omdat de inkoopprijzen van de ingrediënten omhoog gingen heeft Toblerone besloten om het gewicht van de repen te verlagen in plaats van de repen mee te laten stijgen in prijs. Het gewicht van de repen is verlaagd van 400 naar 360 en van 170 naar 150. Het gaat voorlopig nog enkel om de repen in het Verenigd Koninkrijk. Vanwege de ‘shrinkflation’ werd het uiterlijk van de repen aangepast en dat valt – op z’n zachtst gezegd – niet bij iedereen in goede aarde. Het internet ontploft.
Op Twitter komen de mooiste reacties binnen van teleurgestelde chocoladeliefhebbers. Enkele vind je hieronder.
Did you the horrible news about @Toblerone‘s? They are skimping on the delicious goodness by spreading them out? ? #TightenUpToblerones! pic.twitter.com/fTiNa2HoUT
— William Shatner (@WilliamShatner) 9 november 2016
Notable deaths 2016:
– David Bowie
– Prince
– Muhammad Ali
– pollsters
– facts-based arguments
– liberal democracy
– Toblerone— Patrick Galey (@patrickgaley) 9 november 2016
It slowly becomes a box of air. #Tobleronehttps://t.co/p59dCbLFVu pic.twitter.com/DjQJREH9GB
— 9GAG (@9GAG) 8 november 2016
Het verhaal is dat de vorm van de Toblerone reep geinspireerd is op de Zwitserse berg de Matterhorn. Dankzij de shrinkflation is de reep dus enkele van z’n bergtoppen kwijt. Wij huilen daarom mee met de Britten en hopen op verandering. Terug met de bergtoppen!
Wist je trouwens dat het merk Toblerone flink sponsort in skigebieden? De lift in de afbeelding boven aan het artikel is niet gephotoshopt.